Badstufjellet, Lillesand

Denne dagen var jeg inne på Ti på Topp-turmål, og så kom denne rakkeren opp.

“Dette er en idyllisk tur i Høvåg som er ukjent for mange turglade sørlendinger”

Da trigges jeg.

*”Store deler av turen følger du steingjerder, og det er mange tegn på gammel bosetting. Her var det flere husmannsplasser før i tiden. Det er også et rikt dyreliv i området, med både ravn, hjort og bever. Noen badstu har det aldri stått der oppe, derimot i dalen like nedenfor. Gårdene på vestre Vallesverd hadde nemlig en badstu- også kalt kjone-til tørking av korn. Grunnen til at badstua ble plassert såpass langt ute av lei, var brannfaren”

*Kilde:fvn.no

 

Vi gikk for Ut.no sin beskrivelse, og turkartet under her viser det. Men jeg tenker at du bare tar gamle E18, parkerer ved veien der ved krysset til Høvåg (og bronseplassen) og starter derfra.

 

 

Så da parkerer du i krysset her.

 

 

Så krysser vi veien og går oppover litt..

Det er ikke skiltet, men du tar inn til venstre her etter 50-100 meter.

En liten stigning i starten, og så ser du rødmerket og lett sti oppover.

 

Med en antilopes eleganse passerer jeg hindre på veien….

 

Og nydelig skogssti følger..

 

Gammel husmannsplass. Gøran syns det er utrolig spennnende…

“Sjukt mykje skog på sørlandet….!”

Og så må han ta bilde av en rot…

Og en sprekk… han har en egen intern humor ang dette..

Vi kan dingle over små bekker…

og angre etterpå..

 

Og plutselig var det stopp… med brillene på nesa ble Gøran stående…

“Hva soser du med?” roper jeg!

 

 

Han tok bilde av denne….

 

Og brukte ca 25 minutter på å komponere denne snappen…..

“Det er jo ikke E.T.” sier jeg. “Det er Sid!”

“Hæ? Sid?” svarer han.

“Ja, det der murmeldyret i Istid… eller hva slags dyr det er… Sånne som sover mye. Som er like trøtte om klokka er 09.15 eller 21.15.. litt sånn som du egentlig… Har du ikke sett han??”

“Åja!.. Jo kanskje.. syns den ligner E.T jeg.”

“Nei, det er Sid”  svarer jeg..

 

Lar folket bestemme…

E.T

 

Sid

 

_Jepp. Alle er enige om Sid.

 

Nå må vi gå…

Flotte glatte svaberg

Og Gøran er så sykt flink på å “Påose”..

Gjennom steingjerder..

Og følge piler…

Og kommer opp til en deilig utsikt!

 

 

Skriver oss inn i boka!

Gøran prøver ta selfie av oss, men jeg har andre planer..

se på trollet..

Dette er dagen jeg ikke er på mitt mest stæsja, for å si det sånn, og prøver egentlig å unngå for mye close-up…

Kvikk-lunsj tar seg mye bedre ut!

Æ fryser.. vi må gå…

Vi fortsetter videre for å ta runda rundt ned.

Gøran er så sykt mye bedre på å “påose” enn meg.

 

Må se om vi er på rett vei her…

Det er vi!

Så er jeg varm igjen og jakka tas av igjen for 3 gang…

Utrolig flatt og fint å gå her…

Og Gøran er så utrolig flink på å “påose”…

 

Små broer..

 

Her kan man velge å ta den lette, eller den enkle veien.

“Tar du tømmestokken, Gøran?”

“Klart det!” svarer han.

Det gikk bra…

 

Så fortsetter det på slak fin sti nedover

 

 

Gøran er så sykt flink på å “påose”..

Og plutselig er vi nede igjen..

En nydelig tur som passer alle!  Tar ikke lange tiden, og deilig turterreng!

Her hoppa Gøran høyt! Han trodde det var en hoggorm-unge.

“Nei det er ei slæve” sier jeg. De er kjempesøte. En firfisle uten bein.”

“HÆ?” “SLÆVE?” har jeg aldri hørt om.. sånne fins ikke på nordvestlandet…

“Stålorm” er visst den riktige betegnelsen. Denne karen lå helt stille. Så ut som han hadde spist. Og koset seg i sola.

 

En deilig liten tur som passer alle!!

 

Tur-Siv med Gøran som “påoser” så fint på slep!

 

 

 

 

 

 

4 kommentarer
    1. Så utrolig trist å høre SusanHarris! Skjønner godt at ensomheten kan slå ut i form av å kunne få seg seg et nypp for en type rebound. Jeg er beklageligvis ikke interessert i damer, mulig Gøran er mer interessert enn meg, men jeg kommer uansett ikke til å gi tillatelse om han skulle driste seg til å spørre om å få lov til hjelpe deg ut i denne tunge tiden, selv om han ønsker alle rundt seg godt.
      Et tips til deg er å lage en EGEN blogg, der du kan invitere til slik type aktivititet, da min blogg dessverre handler om en annen type aktivitet. Forstår egentlig ikke hvor dette lot seg misforstå, men nå prøver jeg i hvertfall tydeligjøre det. Ønsker deg lykke til videre, og håper du får det du trenger et annet sted enn her.

      All the best, miss link to whatever!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg