Tur-Roadtrip til Galdhøpiggen, Jotunheimen

DA! tar jeg meg en miniferie, og valgte å ta en tur-roadtrip i vårt vakre land! Denne turen skulle gå til Jotunheimen og Galdhøpiggen og Romsdalseggen som de største mål, med eventuelle andre småturer på veien som seg hør og bør dersom det skulle passe seg.

Vi leide en bil til denne turen. Det er litt bede å skyfle antall kilometer (det ble kjørt sånn ca 200 mil totalt) og evt andre plager med transport over på noen andre dersom noe skulle skje. 

Søndag 23 juli satte vi fart fra Vennesla kl 09.00 sharp, på morgenen!

 

 

Stappfull Ford Fiesta, der vi også måtte legge baksetene ned for å få plass. Her var det pakket for alle eventuelle muligheter og utfordringer, fra bl.a kjølebag, telt, soveposer, liggeunderlag, stormkjøkken, finkjoler og beautybag!

 

Sola skinner and off we gooooo!!!! LYKKE!!!

 

Vi kjører over fjellet, Røldal og Haukeli.

 

Og bestemmer oss for å spise frokost på en liten plass langs veien over Haukeli.

 

Og mat smaker så mye bedre ute!

 

Fortsetter til Rosendal og Kvinnherad. Fantastisk flott vær og natur!!

 

 

Og vi stopper ved #Furebergsfossen.

 



Før vi finner oss en campinghytte på Rabben Camping, med innlagt dusj og toalett for natten til 700,- Helt topp!

 

Som ligger aldeles nydelig til ved sjøen.

 

Vi henter inn det aller mest nødvendige fra bilen, og gjør oss klar til å ta en liten topptur i dette flotte området! 

 

Etter en lett google på Ut.no, peker vi ut et sted i nærheten og velger å ta turen til Norefjell. En grei tur på slutten av dagen!

 

Derfra er det også flere turmuligheter, og man kan gå ganske langt innover om man ønsker det. For oss var det litt seint på dagen.

 

Men sola skinner og det er 26 varmegrader og vindstille. Helt fantastisk!!

 

Turen er greit skiltet!

 

Og starter mildt på slak stigning.

 

Men så starter det virkelig på stigning!

 

Og Kjell begynner å slite. Det er varmt og bratt. En kombinasjon han ikke er bestevenn med som kjent.

 

“Det er heilt sykt…”

 

 

Jeg går som regel i forveien, og kjenner også på varmen og at det er bratt, men puls får man ikke i ett så rolig tempo da.

 

“Jeg går max, Siv.. alt jeg orker.”

 

“Det tar jo aldri slutt!!?”

“Skal jeg ta sekken din, Kjell?” spør jeg.

“Neida, den er ikke tung svarer han” Men jeg får den likevel og bærer den opp siste halvdel av stigningen. Den var ikke tung, men så slapp han å svette den gjennomvåt i hvertfall.

 

Og det er fantastisk flott når vi når toppen!

 

Kjell kommer etterhvert og slenger seg ned i gresset

 

Jeg tar litt bilder

 

 

Og etterhvert er vi klar for kjolebildet.

Kjapt skifte og rett i “påose”

 

Fordi det er gøy bilde. Bare derfor.

 

 

En liten stund etter gå vi ned igjen. Og det er vel så tungt i disse bakkene som å gå opp.

 

Han er varm så klart, men tar sekken selv ned.

 

Det går over stokk og stein!

En grei bratt tur på ca 5 km

 

 

Og så er vi tilbake på hytta, hvor jeg får besøk av en venninne som bor her. Hun forteller at vi valgte jo absolutt den bratteste toppen av alle, så vi måtte le litt av det! Godt å få en god oppvarming før de store turene som venter!

 

Mens vi damene kakler, tar Kjell med seg en øl og kamera og tar noen flotte bilder da sola går ned ved brygga på Rabben camping

Og kvelden senker seg, vi får en dusj og i oss litt mat.

 

Før vi stuper i hyttekøyene, og sover godt!

 

DAG 2: AVREISE TIL JOTUNHEIMEN OG LEIRVASSBU I BØVERDALEN

 

Vi står opp kl 07.30 til regn. Pakker ut og tar turen videre mot Jotunheimen og kjører da mot Odda, over Voss, Flom, Lærdal, Øvre Årdal der vi tar en smal krøttersti over fjellet mot Lom. Det er en lang transportetappe.

Men vi tar et pitstop i Odda der vi shoppet litt turtøy, ikke fordi vi trengte, men det var jo gøy med noe nytt?, og litt vin så klart!

Da vi får stappet dette baki bilen, smeller Kjell igjen bagasjelokket og rett i hodet på meg. Han gjorde det ikke med vilje tror jeg, men han sjekket mobilen samtidig og trodde jeg var gått vekk. Det var så det knaste i skallen, og jeg lirte av meg en lekse som fikk måkene til å lette på andre siden av fjorden.

“Oy, gikk det greit?” sa han

“To ting på en gang ja…!”   freste jeg og hentydet til at å sjekke mobil og lukke bagasjelokk ikke helt funker.

Vi setter oss inn i bilen, og jeg prøver å roe meg litt ned. Av og til trenger jeg litt tid. Han er også stille. Noen minutter videre i kjøringen sier han med et smil:

“Fortsatt ved dine fulle fem?”

Da måtte jeg le. Is brutt. Selv om jeg er usikker på om jeg kunne svare bekreftende på det spørsmålet.

 

 

Naturen er spektakulær over fjellet!! Det er faktisk helt magisk!! Og jeg kan ikke få sagt nok hvor heldige vi er som bor i dette landet!!

 

Legger ut et bildedryss….

 

Så ankommer vi veien og skilt til Leirvassbu.

 

Inn veien til Leirvassbu er det en bom. Det koster 80,- å  passere.

 

Og det var ca 13 km innover og alt av mobildekning med omverden forsvant.

 

Snart ser vi fjellet “Kyrkja” 

 

Og Leirvassbu som vi ankommer ca kl 17.30

Fun-fact: 

På denne hytta ble den norske skrekkfilmen FRITT VILT spilt inn. Har du ikke sett den, bør du absolutt gjøre det FØR du reiser hit! Det gir en ekstra opplevelse!

Litt om handlingen:

*En vennegjeng drar på snowboardtur i Jotunheimen. I fjellsiden har en av dem et stygt fall og brekker beinet. Det er ingen tegn til andre mennesker og mobilene er utenfor dekning. I det fjerne skimter de et høyfjellshotell og bestemmer seg for å søke ly. Hotellet ligger tomt og stille, tydelig nedlagt for flere år siden. Telefonlinjene er døde og gjengen innser at de må tilbringe natten der. Men omgitt av fjell og natt finner de grufulle tegn på at de ikke er så alene som de trodde.​
*kilde: Wikipedia

 

Vi åpner dørene til hovedinngang…

 

Og det er mye folk inne. Og alle må ta av seg skoene her.

 

Kjell sjekker oss inn hos denne trivelige karen i resepsjonen. Hytta har wifi, men den virker kun i resepsjonsområdet.

Vi setter oss opp på middag, treretters som serveres i restauranten kl 20.30

 

Vi går opp og i gangen…. og jeg kjenner igjen en scene fra filmen der…

 

Vi får rom 209

 

Og rommet er særs spartansk med to køyer. Litt leirskoleopplevelse. Men myke gode madrasser!

 

Og endelig kan Kjell poppe en øl.

 

Før vi tar en tur utenfor og titter.

Kjell klyper Kyrkja.

Så tar vi oss hver vår øl i baren i kjelleren

 

Og leser oss opp på morgendagens reisemål!

 

Så hører vi plutselig disse tre karene som spiller opp til lystig musikk utenfor, og vi samles sammen med mange andre gjester på utsiden og hører på før vi tusler inn til middag.

 

Koselig atmosfære og reservasjon med navn på bord.

Fra restauranten kan man se ned i baren.

Vi spiser oss gode og mette og stuper i seng etterpå. klar for en stor dag i morgen!

En overnatting her koster også 700,- for rommet, og vi betalte 1800,- totalt for treretters middag, frokost og 4 halvlitere! Heller ikke noe å si noe på!

 

DAG 3: AVREISE TIL JUVASSHYTTA OG GALDHØPIGGEN

 

Vi står opp kl 07.00 pakker ting ut i bilen og spiser frokost i restauranten sammen med andre turglade mennesker i turklær og full nistepakke-jobb!

 

Godt å starte dagen sånn!

 

 

Da vi kjører kan jeg ikke si jeg misunner den gjengen som sov i telt i natt..

 

 

Og vi er på vei til Galdhøpiggen og Juvasshytta!

 

 

Og veien opp til Juvasshytta er også et syn!!

 

 

Ca en times kjøring så er vi fremme på Juvasshytta.

 

 

Vi melder oss på guidet tur over Styggebreen og opp til toppen. Det kostet 250,- pr pers og 100,- for parkering.

 

 

Det småyrer, og vi må vente. Jeg er så lite tålmodig på sånne ting….

 

Så kommer guide og forteller litt om hva som venter oss, og hva som forventes av oss. Vi får seler utdelt, etter hvor “sterke” vi er. Det er egne til barn under 40 kg, så kommer gul, (jeg fikk gul, veldig takknemlig) og to farger til, vet Kjell skulle ha den sterkeste.

Turen er på 12 km tur/retur

Så ba de oss om å bære tau. Jeg tok et rosa, syns det matchet meg best, Kjell ville ikke bære tau, han hadde et tungt kamera på ryggen, det fikk holde mente han. Litt nervøs for en repetisjon av dagen før?

 

 

Uansett så ble jeg himla karslig med alle disse greiene på! Og kry!

 

Så setter vi endelig fart. Følger guiden. Foreløpig går vi løse. Det er over breen vi skal bindes sammen. Men i kø… kjenner jeg vil gå fremst, men sloss mot meg selv og egen utålmodighet..

 

Ser den første gruppa ligger litt foran oss…

 

Vi tusler i labbetempo over noen snøflekker og det er plutselig blitt sol og godt og varmt, og jeg kjenner meg veldig overdressed!

 

 

Jeg tar av meg dunjakka, og ber Kjell holde tauet i mens.

 

 

Du må ta bilde av meg, sier han. Javisst, ser flott ut på bilde med andres rekvisitter din luring!

 

 

Gøy med snø i slutten av juli da!

 

Så kommer vi til starten av Styggebreen, og får beskjed om å sette oss og vente mens guidene knytter tauene sammen. Da er det ikke annet å gjøre enn å spise litt og nyte sola!

 

 

Så er det første taulaget klart og begynner å gå. Jeg er utålmodig igjen…

 

 

Så er det endelig vår tur!

 

Vi spennes fast i tau, litt fangetransportfølelse… og jeg havner langt bak… ekstra irriterende.


Det tar litt tid før folk får rytmen. Utrolig mye rykk og napp og stramme liner de første meterene før det blir mer jevn gli.

 

 

Etter hvert så begynner det å skye til, blåser skikkelig opp, og det sludder og snør. Det er plutselig full vinter! Og jeg er glad jeg kan ta på meg ullgenser fra sekken, dunjakka, OG regnjakka over det. Buksa mi er ganske tykk og vannavstøtende. Jeg holder meg god og varm. Kjell får også kledd på seg mer.

 

Men ikke alle er like godt forberedte på dette været. Og når vi kommer av breen, stopper vi for å slippes løs fra tauene, og guiden samler troppene..

Her får vi slippe løs..

 

Det er folk her i shorts, og genser, med regncape (sånne tynne blanke man bruker på festivaler!) som eneste yttertøy, og Guiden gir beskjed om at de som ikke har nok klær, blir nødt til å snu og bli med ned igjen. De får ikke lov til å fortsette. Noen velger også å snu her uansett. Gruppa blir nesten 1/3 mindre, og resten av oss får lov til å gå videre. 

 

 

Og da, når jeg får slippes løs av tauet, klarer jeg ikke å subbe videre. Jeg og en tropp på 5 stk stikker i tet, og jeg trekker fra Kjell. Jeg kunne nå bare ikke la være etter denne tålmodighetsprøven, så jeg slet meg rett og slett..

 

Oppover går det!! Og det er en steinrøys! Med råtten snø man tramper i på siste halvdel på toppen.

 

Jeg kommer meg opp, og hjelper andre par med å ta bilder mens jeg venter på at Kjell skal komme opp. Hun ene spør meg om hun skal ta bilde av meg også, men jeg svarer neida, jeg venter på en som er på vei opp, han kommer snart. 

 

Og jeg tar litt bilder.. Herregud, jeg er faktisk på Norges høyeste fjell!! 2469 meter over havet!! 

 

Omsider kommer Kjell og vi får hjelp til å ta et bilde på toppen. Altså, her er jeg 2411 meter over havet!! 

 

Så begynner uværet å slippe og sola trenger sakte men sikkert igjennom..

 

Inne på hytta her er Norges høyeste kiosk, med også Norges høyeste priser! 50,- for en pølse i lompe, og 30,- for en liten kaffekopp! Men det var godt!

 

Nyter kaffen!

 

 

Vi fikk beskjed om å ikke trå utpå kantene, da det var løse stener og vi kunne følge med utfor. Det hadde dessverre skjedd. Så jeg hører etter og går ikke helt utpå.

 

 

Nå er det fint her!!!

 

Så setter vi utfor nedover igjen!

 

Og jeg sliter meg løs igjen nedover og…

 

Du kan se Kjell i den blå jakka oppå der, så jeg ventet jo litt.

 

 

Vel nede og klar for å festes i tau for retur over breen..

Guiden tar oss med til enden av tauet nederst av fjellet..

 

Åååå! Tenk om jeg får gå først nå!! Han hørte sikkert at jeg sutret på vei opp!

 

 

Tror du pokker ikke jeg havnet heeeeeelt bakerst på returen….

 

Så jeg sender bakerst-snap til verden… 

 

Og da vi kommer ned, sliter jeg meg løs og mister Kjell igjen..

 

 

Men været er fantastisk og jeg nyter hvert sekund!!! 

 

Alpinbakke!!!

 

Og jeg vrenger av meg seletøy og setter meg i sola med skakke solbriller og luesveis mens jeg venter på Kjell.

 

 

Han kommer, og jeg får klar beskjed. “Veldig gøy å være på tur alene” Hint tatt. Jeg skal skjerpe meg. Men det der taulaget, og gå så sakte i kø og i flokk er helt pyton!! 

 

 

Vi setter fart igjen, nå videre til Åndalsnes, klar for Romsdalseggen i morgen. En tur jeg har snakket og drømt om i mange år….

 

 

Og det er en flott tur. Det tar ca 3 timers kjøring. Vi kjørte fra Juvasshytta til Lom, til Vågå over fjellet til Lesja. Så kom vi til Åndalsnes. Vi lette febrilsk etter et hotellrom, en hytte, eller noe som helst for å ta en dusj. ALT var fullt!! Så vi endte opp i telt på Trollveggen camping. Stinkende, våte og klamme etter dagen. Og tenkte at det blir ikke akkurat duft av blomster av oss i morgen på turen over eggen, men pytt! Nå booket vi rom på Molde Fjordstuer, så vi var sikret dusj og gode senger i morgen ettermiddag i hvertfall.

 

Naturen da… det gir seg aldri..

 

Trollveggen…. 

 

Så her slår vi opp teltet… 

 

Og det har regnet, men neste dag skal bli fin… og vi gleder oss!!


Vi kryper til køys i det de siste solstrålene slikker seg rundt fjellene.. En fantastisk dag på Galdhøpiggen… Og i morgen venter Romsdalseggen..

Kan livet bli bedre enn dette?? 

 

 

Tur-Siv, med Kjell på slep.

 

#rabben #rosendal #galdhøpiggen #juvasshytta #frittvilt #kvinnherad #norefjell #bøverdalen #jotunheimen #trollveggen #hardanger #leirvassbu #åndalsnes #lom #utpåtur #natur #turblogg #styggebreen

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg