Tur til Flekkerøya, Daumannsholmen, Brattåsen, Belteviga

Dagens tur gikk til Flekkerøya. Et sted vi ikke har vært på tur enda, men som fortjener ett besøk!

Vi fant som vanlig link til turen på Ut.no : https://www.ut.no/tur/2.9392/

Veibeskrivelse fra Ut: Fra Kristiansand Kjører en fylkesvei 456 mot Vågdsbygd. Når du kommer til Kjos skal du fortsette rett frem på Fylkesvein 457 og gjennom Flekkerøytunnellen. I Rundkjøringa tar en til Høyre og så til Venstre etter ca en km opp mot Høyfjellet. Parkeringsplassen ligger på Høyre siden avveien.

Vi tok til høyre i rundkjøringa, og kjørte til venstre ved et skilt til turområde, og parkering. Siden vi ikke så noe skilt om “Høyfjellet”, gikk vi ut fra at vi var på  riktig sted. Det var vi.

 

Nr 1!!!

 

 

Vi parkerer innerst der turløypa starter.

 

 

Friskt mot i solskinn setter vi fart bortover grusveien.

 

Dette er veien vi går på et stykke. Sånn syns jeg er kjedelig å gå på, men det er lett fremkommelig og greit for de som ikke liker terreng.

Etter en liten stund får vi se små perler og rasteplasser langs veien. Og idet havdisen kommer innover med både kald luft og magisk lys, får jeg/vi tatt noen bilder også.

 

Så når våren kommer og sola skinner, må det være ganske så ok, å sitte og sverme på en benk her tenker jeg!

 

 

“Utsikt fra benken”

 

 

Vi fortsetter videre og ser skiltet til Kjærlighetsstien og Kjære. Jeg kjenner at jeg ikke var helt moden for en tur på denne stien akkurat nå, og Kjell presset heller ikke videre på med stor interesse, så vi gikk forbi uten å egentlig lage noe nummer ut av det.

 

 

Forbi en stor mur/ruin….

 

Tar vi deretter til høyre igjennom denne alleen.

 

Fint er det!!

 

Og det er bunkere i fleng her ute!

 

Så snubler vi over enda en perle på veien..

 

Det er så utrolig fint her!!

 

Og vi kommer ned mot sjøen. Det blåser friskt utpå!

 

Mens inni bukta er det rolig.

 

Vi klatrer litt rundt på skjærene og tar litt bilder.

 

Hva sjøen gjør med deg, det er bare herlig!

 

Vi tar hver vår retning og tar noen flere bilder. Så er det deilig å gå litt i fred også da!

 

Når jeg går sånn alene, så liker jeg å synge litt.. Vamp har fin musikk….

 

“så hvis du ser en liten foggel…”

 

“som fyge lavt på stutte vinger..”

 

“tenk om han dett` ner.. og kor han lander….”

 

Så går vi videre på småfuktig sti..

 

Kjell øver på balansen..

 

Den blir testet på småsleipe steiner..

 

Og etter en stund går vi inn i en litt Blair Witch skog…

 

 

Og en liten bratt bakke…

 

Før en bratt trapp!

 

Kom Kjell, den løper vi opp!!!

 

Kommer du Kjell?

 

Hallo?….. Kjell?….

 

Ja jeg kommer… må jo ta bilder og!..

 

Ja… En ny kanonstilling åpenbarer seg på toppen!

 

Vi vant, vettu!

 

Og en liten “Yoga-pose” i flotte omgivelser.. før noen kommer…

 

Og vi rusler videre igjen! Nå må vi snart ha en kaffe-rast!

 

Vi rigger oss på en benk.

 

Og sprer utover type niste og kaffe!

 

Med trykk på proteiner og vitaminer.

Appelsin.

Jeg liker egentlig appelsin veldig godt. Liker derimot ikke å skrelle dem. Det der tjukke skallet, med det hvite under som pakker seg under negler, og det spruter og griser saft overalt. Jeg kan finne på å spise appelsin en gang i blant, hvis noen skreller den for meg. Kjell bruker å skrelle for meg hvis jeg har lyst på. Og det smaker supergodt, men når man biter i en appelsinbåt, er det som om du punkterer en vannballong. Det spruter alltid en tynn stråle utover hendene, eller opp i øyet.. eller så renner denne seige saften nedover haka og drypper ned på klærne eller utover fanget. Og så må man legge fra seg appelsinen og lete etter papir.. noe å tørke dette griseriet med. Hver gang skjer dette… Og jeg kjenner hver gang jeg blir irritert og oppgitt… Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal spise dette uten å grise meg til hver eneste gang. Må man da putte hele båten inn i munnen og la den eksplodere der? Er jeg den eneste som biter appelsinbåter i to?? Putter jeg hele båten inn, da får jeg hamster-kinn.. og om det er stein i, så må jeg spytte det ut, og det syns jeg heller ikke noe om. Kjell ler hver gang jeg spiser appelsin. Jeg er nok mer en clementin-dame. Eller eple. Epler er greit. Og banan.

 

Kjell fikk tatt bilder av noen fugler. Tar de med her. Tror det var Traner han sa det var.

 

 

Og vi havnet på Kjærlighetsstien på vei tilbake uten at vi visste det. Gikk i utgangspunktet for en short-cut for å slippe å gå langs hovedveien tilbake.

“Åja, kom vi ut her nå?” sier jeg..

“Ja nå har vi gått kjærlighetsstien, Siv” sier Kjell.

“Det merket jeg ikke noe til, gitt…. gjorde du?” svarer jeg.

“Åja, det bruste skikkelig hos meg!” sier Kjell.

 

………….

“….Jaja, det gikk fort over…”

 

Uansett, dette vil jeg heller kalle for ett område, enn en type turløype. Det er mange dead-ends, snu og tilbake-veier, masse stier som krysser hverandre, og løyper man kan “lage” seg på egenhånd. Det ble litt frem og tilbake og kryss og tvers, men  det er ett superfint område å gå på tur! Kan tenke meg sommeren her, med liggeunderlag, solkrem og eple i sekken, finne meg et svaberg, og ligge litt på grill! Det her fins det tusen muligheter/svaberg for!

Et vakkert sted er det!

 

Sånn gikk vi i dag!

 

Tur-Siv, med Kjell på slep.

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg