Kveldstur til Ruben/Roksheia.

Å smake på sopp man ikke vet hva er eller kommer fra, evt har vært, er ikke en god ide. Det bør være en regel i flere aspekter ved livet også, for å si det sånn.. Jeg er glad i kantareller, og det er vel den eneste soppen jeg er ganske sikker på å ta riktig når man ser den. I kveld fant vi bare 3 stykker. Ikke verdt ta med seg hjem. Regner med noen har vært der før oss ja. Synd, for det hadde vært digg å fått med seg hjem noe av skogens gull! ♥

I kveld tok vi turen til Ruben/Roksheia, etter et søk på nye steder å utforske.

Her er link til turen: http://www.ut.no/tur/2.16529/

Og det gleder meg å kunne krydre denne turen med litt hyggeligere og varmere bilder enn de har putta inn på Ut.no siden, for det fortjener den!

 

 

Du kjører helt enkelt til Bay Auto i Sørlandsparken, og fortsetter ned veien ved siden av Bay. Da kommer du til en parkeringsplass på venstre side. Derfra går tydelig turløype. Dvs tre retninger. Vi tok til venstre, og valgte å følge gps-løypa på ut.no-appen.

(Noe som viser seg etterhvert å være helt nødvendig om ikke du har god tid eller er lommekjent her)

 

Vi setter fart innover! Sola varmer og det er en deilig temperatur ute!

 

Veien er en ganske god og bred grusvei. Dette er perfekt for jogging!

 

Selv om vi ikke traff mange joggere i det hele tatt.. jo,-en!… men det var inni skauen..

 


Langs grusveien i veikanten lå dette skiltet og fullt av det jeg tror er bæsjeposer til hunder…  Jeg vet ikke, men jeg hadde nok ikke som førstemann umiddelbart tolket teksten på det skiltet som at “kast bæsjeposen til bikkja di her”

Men jeg har katt… jeg forstår visst ikke hunde-eierspråk.

 

Så det får de ta seg av.. vi går videre! Må finne skiltet til Ruben. Skal være i nærheten..

 

Tydelig skiltet!

 


Og vi tar opp bakkene til Ruben. Digg å komme seg av grusveien. Jeg liker best underlag som det er “bevegelse” i.

 

Selv om Ruben ikke er verdens høyeste topp akkurat, er det likevel litt stigning.

Tips! Stien deler seg flere ganger på vei opp. Det kan være forvirrende.. Så mitt tips er: Ta stien som går OPPOVER/BRATTEST! Du skal jo OPP.

 

Og det er veldig flott når man er oppe!

 

 

En pose på stubben..

 

Og her!

 

“Har du sjekket inn?” spør Kjell..

*Det betyr: “Har du sjekket oss inn på Ruben på Facebook?”

“Nei, men nå er det slutt på to tomler i været ved siden av hverandre, den begynner å bli kjedelig. I dag får vi stå på hodet” sier jeg.

*Det betyr nettopp det.

 

Ble ikke så aller verst, men vi fikk sjekka inn da. Det er jo det viktigste.

Vi setter oss ned for å drikke litt vann og se litt på naturen…. helt til Kjell nesten spytter vannet ut og hoster og harker mens han peker ned.                         “Hva er det for noe?” sier jeg og banker han i ryggen, sikker på at han satte noe vrangt i halsen nå.                                                                    “Herregud, Siv, hvor lenge siden er det du tok leggene?!!” sier Kjell og ler mens han peker på de bleke leggene mine jeg har dristet meg til å få trekke både frisk luft og kjenne på eim av solskinn..

 

“Det husker jeg faktisk ikke engang..” svarer jeg kanskje litt snurt over hans voldsomme utbrudd, samtidig som jeg er veldig klar over tingenes tilstand,,, mens jeg gir Kjell en sopp og en gaffel..

“Se her, Kjell. Denne skal være god å spise rå”…

 

 

“Nei takk, det er slik dere kvinner tar livet av menn, med gift… det har jeg lest..”  Sier Kjell og legger fra seg soppen uten i det hele tatt å prøvesmake..

 

 

Vel nede på grusveien igjen, går vi videre fra skiltet i bunnen av bakken i retning mot NYGÅRD.

 

Og i enden av grusveien, Nygård,  kommer vi inn på deilig terreng igjen.

 

Der er nytt skilt og vi fortsetter i retning mot Lykkedrang-Tømmerstø

 

Og det er flott innover!!

 

Skogsvei og duft av slått høy ♥

 

 

En svært stor sopp..

 

Dekorativ sopp..

 

Og de soppene det kan gro mose på hvis man er frekk med kona feks…..?

 

Lyngen var flott innover!!

 

Her ble det vel i overkant mye rosa og lilla..

 

Og bittesmå bjørnebær! ♥

Så deler stien seg igjen og igjen og igjen… Du er absolutt HELT NØDT til å bruke gps fra UT.no appen her for å finne riktig frem. Det er greit å vite om, at i ett slikt virvar av stier i alle retninger som møtes og krysses her og der, er det ikke lett for en på førstereis å finne riktig retning.. Vi går likevel noe feil og havner i stien ned fra Ruben plutselig.. Men det får duge i kveld.

 

Vel nede på grusveien igjen er sola på vei ned, og det er flott lys ute.

 

Og vi nyter det..

 

 

Her er kart over vår halve runde i kveld.

Og Bajs hadde sitt å si om at blogging, at det kan jeg bare drite i…

 

Dette er en superfin tur! Jeg går gjerne tilbake her for å ta hele rundturen, men tror vi starter turen tidligere på dagen da.

Tur som passer alle! Og det flott område jeg syns bør brukes masse!

 

-Tur-Siv, med Kjell på slep.

 

 

 

#sommer #blogg #ferie #foto #sol #topptur #bilder #turtips #fjell  #natur #utpåtur #kristiansand

5 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg