Da har jeg vært på Gaustatoppen!

Elsker et mektig fjell, men en dette var en steinrøys av de sjeldne! Men for all del, fantastisk flott!!! Endelig bestemte vi oss for bare å ta turen! Vi satte klokka til å ringe kl 05.00 denne søndag morgen, og satte oss vel i bilen rundt kvart på seks. Værvarslet var ikke så aller værst, hvis vi kom oss opp tidlig nok.

“Telemarks mektige fjell rager 1883 meter over havet. Gaustatoppen er landets mest karakteristiske og kjente fjelltopp og blir omtalt som Norges vakreste. Toppen er lett tilgjengelig og enkel å bestige, men byr likevel på Sør-Norges videste utsikt. På klarværsdager kan en se en sjettedel av Norges landområde fra toppen ? et område som er mye større enn hele Danmark.”

kilde: visittelemark.no

Ut.no link: http://www.ut.no/tur/2.6298/

 

Let`s do this!!! Jeg er superklar!!

“Gaustatoppen eller Gausta (1883 moh.) ligger ovenfoRjukan i Tinn kommune og delvis i Tuddal i Hjartdal kommune iTelemark og er fylkets høyeste fjell. Det er ca. 1600 meter fra dalbunnen og opp til toppen. Telekommunikasjonstårnet på toppen er 64 meter høyt.”

Kilde: wikipedia

 

Glade og fornøyde setter vi fart innover!

Hvert år legger omlag 30000 turister i vei opp for å nyte den fantastiske utsikten. Det finnes flere ruter opp, men det vanligste er å starte ved Stavsrohytta, som ligger 1173 moh ved veien mellom Tuddal og Rjukan. Her er det parkeringsmuligheter.

Stien opp til toppen stiger 700 meter i løpet av turen, og ruta er tydelig markert med Turistforeningen røde T?er malt på steinene. Turen er ca. fire kilometer hver vei og tar halvannen til to timer. Underlaget består av stein, store og små, så fjellsko med god ankelstøtte anbefales.

Turen til Gaustatoppen er en krevende, men familievennlig topptur som også passer for spreke og turvante barn.

 

 

Fra Gaustatoppen har man Norges største utsikt, målt etter areal. Under ideelle forhold har en utsikt over et område på 60 000 km², noe som tilsvarer nesten en sjettedel av fastlands-Norges areal. Til sammenligning dekker Danmark ca. 43 000 km². Ser man Gaustatoppen fra nord ser man en nesten 1000 meters kjegle ruve over Hardangervidda.

Kilde: Wikipedia

 

Første del av stigningen er ganske snill. Men så kommer det mer utfordringer. Enormt steinete. Hele veien opp er rett og slett en kjempestor steinrøys.

 

Vi ser tidlig toppen, men det føles som en ganske drøy tur opp, selv om det ser kort ut.

 

For de som er ute etter en enklere løsning, er Gaustabanen åpen for turisttrafikk. Gaustabanen er en kabelbane som Forsvaret har bygget inne i fjellet. Nå er den åpnet for sivil trafikk. Banen er åpen hver dag i sommerhalvåret og i helger og ferier vinterstid ? når snø og værforhold tillater det.

Bakkestasjonen ligger ved Svineroi. Turen til Gaustatoppen er delt i to etapper. Den første etappen går med en liten trikk 850 meter rett innover i fjellet. Ved endestasjonen bytter passasjerene over til kabelbanen. Vognene går på skinner, som ved Fløibanen, bare midt inni fjellet. Banen er 1145 meter lang og har en stigning på 40 grader. Endestasjonen ligger 1800 meter over havet, der det er utgang til toppen av majestetiske Gaustatoppen.

kilde: visittelemark.no

Jeg føler meg ekstra full av energi i dag, og er klar for å trø skikkelig til!!

 

Kom igjen, Kjell, vi tar igjen de folka der oppe!

 


Hell yeah! Barneskirenn!!

 

Kjell har visst ikke samme sprut i beina i dag, og henger litt etter…

 

“Herregud… jeg gjør så godt jeg kan…!”

 

 

“Jeg har fått sting!! Og maxpuls! Du får bare løpe…”

 

“Nei jeg vil jo gjerne at vi tar turen opp sammen. Men det var bare så sinnsykt gøy å dra forbi de folka i bakken!! -Se her, vi kan gå til Rjukan og!”

 

-Flere vi må passere, Kjell!

 

Den siste stigningen er bratt, og til slutt når man disse “trappene”

 

 

Og selv om det ikke akkurat er helt skyfritt, er likevel det vi ser av utsikten nydelig!!

 

 

Man er kommet opp, men er liksom ikke helt oppe… Vi fortsetter turen bortover denne eggen..

 

 

Og for en fantastisk plass til å gjøre en ny Yoga-pose…

Nailed it, igjen.

 

Da tar vi turen da!

 

Dette er det gøyeste!! Det går opp og ned, sprekker og store kampesteiner, hoppe og klatre! Dette liker jeg fryktelig godt!! Kjell deler ikke helt samme begeistrelsen, men er er enig likevel…. sa han i hvertfall..

 

“Kjell!! kommer du?”…..

 

 

Kjell??…

 

 

Der var du jo!…

 

Kom nå, min kjære.

 

Dette er så syyyykt gøy!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Så tar vi en liten rast, helt på tuppen, før vi kaver oss tilbake igjen.

 

Nær toppen ligger Gaustatoppen turisthytte, populært kalt Gaustahytta. Turisthytta er betjent og har enkel servering hver dag i sommersesongen fram til begynnelsen av september. Hytta er også åpen noen helger i september/oktober og i høstferien.

Gaustatoppen Turisthytte ble bygget i 1893, og er oppført i naturstein hentet fra toppen.

 

Og vi kjøpte oss hver vår vaffel, en kopp kaffe, en cola og en halvliter på boks med pils. Til den nette sum av 250 kr.

 

Hvis du må på do her oppe, så fins det en type koie… den måtte jeg besøke, etter kaffekoppen. Da jeg kom inn i “koia” bar det absolutt preg av at noen kanskje ikke taklet den tynne fjell-luften særlig godt… Det bar hele doen preg av… både visuelt og i duft… Men hva gjør man? Det er folk overalt, og man holder på å tisse på seg… Jo, man trekker pusten dypt og stuper inn, låser døra kjemperaskt, danderer toalettpapir oppå ringen med en presisjon og en hastighet selv Supermann ville misunne. River av meg jakka og drar ned selene på selebuksa og buksa til knes. Alt dette mens man fortsatt holder pusten.. Og man setter seg og gjør det man trenger så fælt mens man blunder og kjenner lettelsen.. holder fortsatt pusten, men nå begynner jeg å måtte slippe ut litt luft.. Jeg river av papir på dorullen, tørker, og selvsagt henger papiret man la oppå dosetet fast på lårene og rompa… man sliter dette løst, rister det av seg nedi det store mørke hullet og kjenner at nå klarer jeg ikke holde pusten lengre.. jeg slipper ut det siste pust mens jeg drar buksa halvveis opp, sparker opp døra med åpen smekk og jakka under armen mens jeg hikster ett stooort lettelsens innpust igjen på utsiden av koia… der en dame med store øyne ser på meg og sier..: Oy.. såpass?”     Jeg svarer:  “Ja, hadde det ikke vært for at jeg absolutt måtte, så hadde jeg ikke gått inn der!” svarer jeg og haster forbi henne mens jeg drar opp splitten og tar på meg bukseseler og jakka igjen.. så stopper jeg og snur meg, og ser damen lukker døra til koia… Jeg skulle jo kanskje ha formulert meg litt annerledes.. nå trodde hun sikkert det var jeg som hadde levert den bomba der inne…… Shit!! Okei, Kjell vi må gå nå…!.. NÅ!

 

Dessuten begynte det å småregne litt, og det blåser opp..

 

Sakte men sikkert ser vi toppen begynner å tettes til, og ikke lenge etter kan man ikke se toppen lengre.

 

 

Etter å ha sittet stille litt, og igjen begynt å bevege seg, kjenner jeg en start på en flott gnagsår på venstre hæl.. Kjenner at turen ned ikke blir av samme sprut som turen opp..

 

Snø…. Siv kapott!

 

Skli ned på snøen er jo moro!

 

Vi treffer mange som er på vei opp da vi går ned… En sur tenåring som hadde satt seg ned i steinrøysa i klar protest… En ung mann i shorts og t-skjorte.. (noe han vil angre på da han kommer opp der…) En mann som blundet og gikk sakte fremover med foldede hender… han ba i hvertfall om noe.. og et ungt par med to små jenter på 5-7 år, tenker jeg, som allerede tidlig i løypa hadde startet små protester og ikke hadde samme glød som mammaen til å gå videre selv om hun hadde den mest positive og motiverende stemmen! Jeg ber for dem i hvertfall…

 

Dette var vel et par dårlige sko…

 

Med gryende gnagsår så virker det plutselig mye lengre..

 

Men helt fantastisk når man ser parkeringen og man er fremme!

Dette var en super tur!!! Her vil jeg opp igjen. Kanskje neste sommer? Anbefales for folk som er litt turvante, som kan gå i en steinrøys og kanskje klatre litt hvis man vil helt inn til endes.

Nå kan jeg i hvertfall krysse denne av på lista mi!

 

_TurSiv, med Kjell på virkelig slep i dag!

 

 

 

 

 

#sommer #blogg #helg #foto #topptur #bilder #turtips #gaustatoppen #fjell  #telemark #søndag #natur #utpåtur #fjelltur #ferie

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg