Årets første bad! På årets første sommerdag! Skjernøy i Mandal

Årets første sommerdag!!!  Og i dag kjære tur-venner tok jeg og Kjell turen til en perle av ett sted, selve rosinen i sørlandspølsa, her alle kunne ønske de kunne bo, nemlig #Skjernøya utenfor #Mandal.

Dette er Norges sydligste bebodde øy med ca 400 innbyggere.

I 2003 ble det rapportert at det hadde vært en ulv på øya. Det skal visstnok ha vært over 150 år siden sist det var ulv på øya. Men det virkelig kryr av sau her, så jeg skjønner nok at en ensom vandrer lett ville tatt seg en tur over…. Vittig nok så var det kun ett rådyr han tok.

 

 

Vi pakket sekkene og så spaserte vi opp til Lomtjønn for å hente bilen etter at bilen ble stående igjen der i går….

 

 

Og så traff vi denne karen midt på asfalten på vei opp.. En nattsvermer eller noe sånn (er ikke Hannibal heller…)

 

Når vi kommer til kapellet på Skjernøya, parkerer vi der og tar beina fatt (Inn veien i 40-sona) og der kommer sørlandsidyllen og bare slår deg i fjeset… Duften av sjø, duft av nymalt stakittgjerde, litt oljeduft fra tresnekka og synet av en bestemor som planter sommerblomster i krukka på verandaen..

 

En eldre kar ser på oss og sier: “Før så kom det malere og malte på lerret her, i dag er det bare folk som fotograferer..” Han smilte bredt, og jeg vet ikke helt om jeg tolker smilet som om han syns det var vemodig at det var slik, eller om han var stolt av å kunne si, og faktisk ha fått oppleve det.

 

Vi tar av idylliske smågater, og inn på mer idyll av blomsterfylte skogsveier..

 

Kjell løper rundt og tar flotte naturbilder, jeg plukker et par hvitveis, legger dem bak øret og sender likegodt verden en snap!

 

“Sett deg på benken der Siv, så tar jeg bilde”, sier Kjell

“Årh, så utrolig kjedelig, jeg hater å bli tatt bilde av” sier jeg og er supergrinete…

 

Du ser det ikke på skiltet her, men vi tar av mot Åksla, som skal være Skjernøyas fineste utkikkspunkt, 64 moh.

 

Utsikten er ikke så aller verst herfra!

 

“Er man på Åksla, får man sitte på “akslane” Kjell!” sier jeg og stakkaren må streve seg opp med meg på skuldrene OG ta bilde samtidig.

Dessuten mener jeg at NM i konebæring, kan faktisk være en gren vi kunne gjøre det ganske så skarpt i! (med litt mer trening av Kjell, og slanking av meg)

 

Åja, det gjør jeg…

 

 

Vi tar trappene ned til denne helleren midt i bakken i Båtvika.

 

“For 6000 år siden fant en liten gruppe mennesker ly for vær og vind i helleren på toppen av ura. Det var et par kvinner og menn, eller kanskje en liten familie som holdt til i denne helleren. Her var det godt å være og det var nok mat. Havet var rikt på fisk, Skogen var frodig og tett. Steinalderfolkene jaktet på villsvin, hjort og pelsdyr, og det fantes nok av spiselige bær, nøtter og planter.”

Kilde: Skilt i bakken.

 


På tide å gå videre igjen.

 

Det er ikke en mann, men en varde… ser ut som en mann på avstand.. bortsett fra at han rørte seg aldri..

 

 

Det blåser veldig friskt her!

 T

 

Tid for rast og slikke sol i sjøkanten..

 

Da kom vi til “Kommodeskuffen” og jeg bestemmer meg for en kjapp dukkert!

 

Som de flest trente øyne ser, så er det verken bikini, eller særlig spenstig undertøy… men det er undertøy, og det er veldig komfortabelt!

Ja den trusa er litt krise……

 

Dukkerten gikk veldig raskt, og jeg er ganske stolt av at jeg kan løpe såpass raskt i vann!

 

 

Kan likegodt dra denne ut. Dette er en helt vanlig truse, kanskje i overkant stor, med (som dere kanskje ser) en svak “hold-in”-effekt. Nei den er ikke særlig spenstig, jeg vet det.

Det blir litt Bridget Jones over dette, men nå er komfort faktisk blitt viktigere enn å ta seg ut. Det er meget mulig at det har med alder å gjøre, men jeg vet om flere med meg her. Jeg har mer eller mindre kuttet ut string-truser, det er fordi de beveger/flytter seg på steder jeg ikke setter pris på, man må stadig rette på dem. Det slipper man med disse. De som syns synd på Kjell nå, trenger virkelig ikke det. Jo, jeg har string, men bruker de bare til “fint” nå.

*Foto: En lettere sjokkert Kjell.

 

På tide å dra hjemover da…

Litt flere bilder fra ett utrolig koselig og vakkert sted!!

 

 

 

Dette er vel sørlandets svar på #Atlanterhavsveien!

 

En fantastisk tur som passer de aller fleste!! Nydelig område og dette panserværet!! Neste gang tar jeg med ekstra undertøyskift/bikini i tilfelle jeg skulle finne på dette igjen.

Ta turen hit!

http://www.ut.no/tur/2.9237/

 

-TurSiv, med Kjell på slep!

 

 

#tur #turtips #utpåtur #vår #foto #helg #sørlandet

2 kommentarer
    1. Likte både trusa og turen.. og den treningstoppen så veldig digg ut. Forresten så syns jeg du er super deilig. Elsker tipsene dine på turer. Jeg skal prøve en del av de selv.. takk for at du er så spenstig, gal og impulsiv 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg