Bom-tur!

Tjo hei, en ny deilig dag, og heldige meg skal jobbe seinvakt!

Likevel satte jeg klokka til å ringe kl 07.30, og jeg jogget ut i stua for å se om værmeldinga hadde rett i går.

Og dette så jeg ut på fra stuevinduene… Oh yes, finne frem joggeskoa!

 

Dagens tur var ment til å trø #tømmerrenna , så med friskt mot satte jeg fart. Er jo ikke så langt tenkte jeg. (hvertfall ikke når jeg har hatt bilen bort) Men for å si det sånn, så er det litt lengre til fots enn på hjul. Men det var bare deilig i dette været!!

På veien bort passerer jeg #bommen elvemuseum. Og da hører det med litt historie vettu!

Dette gamle huset Bommen elvemuseum ble åpnet 22. august 1992. Museet skal dokumentere historien knyttet opp til elva, fløting, fangst og fiske. 

 Deler av huset i Bommen er fra midten av 1600-tallet og er trolig det eldste beboelseshus i Vennesla. Huset går nå under navnet Bommen fordi det var husvære for en del av de som arbeidet med tømmeret i Venneslafjorden. Bygningens stilart kalles ?Den mandalske stue? og vi finner denne hustypen igjen flere steder i Vest-Agder.

 

Etter ca 45 minutter fra jeg startet hjemmefra, er jeg fremme ved starten av tømmerrenna, og gleder meg til i vandre oppover!

Der er tømmerrenna langs fjellet..

Vel… ikke oppi renna i hvertfall…

 

so far so good…

 

Vel…. ikke akkurat heeelt hva jeg så for meg i vår-varmen…

 

 

Det ble ikke lange svippen opp renna før jeg snudde… Pingvin-gange og x-antall ufrivillige type “utfall” var ikke helt det jeg tenkte trene på akkurat i dag.

Herrrregud, stress!!! …. hjem igjen da….

 

Når det ikke går som planlagt, får man nyte turen til turen heller da. Her er en bit av veien over Steinsfossen.. Lite trafikk..noe kumøkk-eim her og der, men en gunstig vindretning gjorde det helt overkommelig.

Også er det Drivenesveien da.. Ganske drøye sletter, men når man myser mot sola, så får man litt farge i kjakene!

Ting du må vite når du er på tur: Folk på tur er positive mennesker, og folk på tur hilser alltid på hverandre når de møtes, enten med ett “Hei-hei!” eller ett nikk og ett smil, eller rett og slett stopper opp for å kjase litt. Dersom du ikke er åpen for en tørrprat, er kroppsspråk viktig. Da bør du øke farten før dere møtes, gjerne jogge, sette opp en liten stress-rynke i panna, og bare hikste “Hei!” i det du farer forbi. Akkurat på veien til turen min her i dag, traff jeg ingen. Jeg var helt alene. Sikkert fordi de som evt ville vært på tur på samme tidspunkt som meg, valgte ett bedre sted å gå. Noe jeg også skal gjøre neste gang. Men denne gangen ble det en tur om turen.

Trasket ut på moloen (vis a vis Bommen), der øynet jeg en mulighet for rast på benken i sola der. Fortsatt tid på meg før jeg må haste til bussen.

 

Og fra moloen kunne jeg se hjem… Og for ett bilde det ble da!! Superfornøyd!!

 

Flatet litt ut på benken.. Solbrillene er fra #dixie, og de får du forresten kjøpt hos #bagorama på Sandens senter i Kristiansand! Ja der fikk jeg jaggu sneket inn litt reklame og! (kun 249,-)

 

Det er faktisk ganske deilig å være alene på tur. Bare ligge rett ut sånn og se opp på himmelen som er så fantastisk blå, tenke på hvem som sitter i det flyet, hvor de skal…? til #syden kanskje 😀

 

fin krok.

 

Klokka går fort når man slapper av sånn, og så er det en dusj som bør tas før man tropper opp på jobb, så da er det å trampe seg hjemover langs elva igjen.

 

Så var jeg hjemme igjen da..

En liten tur på nesten en mil, deilig vær og fantastisk selskap!!

-Tur-Siv alene i dag.

 

Tags  #sørlandet #turtips #mittfriluftsliv #utno #utinaturen #norsknatur  #tur #vennesla #steinsfossen #tømmerrenna #bommen #fjordparken

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg