“Rampa” Vennesla

Når jeg ikke har tilgang på bil, og heller ikke har storslagne fjell i umiddelbar nærhet, er det slik at man tar det man har, og i min umiddelbare nærhet ligger Venneslas nesten største “tur-klisjè” -Rampa.

Her går jeg ofte. Stort sett samme runde, bare for å lufte nepa litt. Så tenkte jeg skulle dele denne med dere!

 

 

I kontrast mot pannebådet, er det ikke et særlig fjell denne geita skal på, heller ikke Mud-Run, som btw har sin andregangs runde i dag. Noe jeg sååå skulle ha vært en del av igjen, men det ble ikke sånn av ymse grunner.

 

 

Jeg går hjemmefra, her i Fjordparken/Moseidstranda, og følger strandstien videre. Her kan man også parkere, om man haller ikke vil parkere ved startpunktet der løypa begynner. Men det er en liten fin bit å ta med seg om man vil ha med seg litt mer.

 

 

Det er 1 september. Min måned. Lufta er skarpere, og etter en tørr sommer, er høsten også mer tydelig..

 

 

Og som en vind kom denne fantastiske dama i en heidundrende powerwalk i mot meg. Om jeg er Tur-Siv……, everybody…….møt “Yoga-Maggie!”  Og Elvis, hennes skjønne hund.

 

 

Vi slår av en liten prat, før vi går videre i hver vår retning.

 

 

Litt bilder jeg knipset langs elva..

 

 

Det er utrolig fint  å gå her på en fin dag som dette!

 

 

 

 

Så jumper jeg over fenderen. Her, før du kommer til “Bommen” (det røde huset her på Drivenesveien du kan skimte i bakgrunnen) på denne lomma ved veien er det også helt kurant å parkere. Det er her løypa begynner.

 

 

Det er ingen tvil om hvor veien går.

 

 

Innover her.

 

Litt skikk og bruk-oppslag for ferdsel i skogen, er nokså slitt bort, men dette vet vi jo alle som elsker naturen!

 

 

 

Man kommer umiddelbart inn i skog, det blir stille, og man hører kun suset fra bekken…

 

 

 

 

 

Når veien deler seg, tar jeg av mot venstre. På akkurat min tur her, tar jeg mot venstre som huskeregel hele veien.

 

 

Så kommer den første og absolutt bratteste stigningen på veien, men den er ikke lengre enn at det er noe alle klarer. Så her kan du enten ta det rolig, og ta noen pustepauser, eller gi litt på og kjenne litt på pulsen!

 

 

Vel oppe, så blir det flatt og fint et lite stykke innover.

 

 

Jeg holder mot venstre.

 

 

Og går forbi en gammel bakerovn.

 

 

Går videre og over den lille broa…

 

 

 

Og tar etter broa stien til venstre. Du kan også gå rett frem her og komme til en skjønn liten foss og følge en annen rute om du ønsker det. Men på min lufterunde blir det venstre her.

 

 

Stien er lett å følge.

 

 

Og jeg kommer inn i en dyp skog. Det er utrolig fint her..

 

 

 

 

 

Følger sti med disse plaststrimlene.

 

 

 

 

Her koser jeg meg innmari!!

 

 

 

 

Så kommer man litt opp, og det blir ikke like tett skog lengre.

 

 

 

Men høstfargene bader i sollyset. Det er nydelig!

 

 

 

 

Stien vil dele seg, men hold til venstre.

 

 

Kommer du på grusen, så er du på riktig vei. Og i enden der, svinger jeg til venstre igjen.

 

 

Her fortsetter du bare et par hundre meter..

 

 

Så er du fremme..

 

 

En liten advarsel, det er tross alt et sted de hopper i hangglider fra..

 

 

Og utrolig hyggelig at det er satt opp benker og bålplass her!

 

 

Og utsikten er helt innafor! Jeg kan se hjem til kaninburene ved elva..

 

 

Jeg setter meg på benken her i sola, rigger meg litt til med kaffe og godsaker..

 

 

Og til stadighet dukker det opp mennesker på tur, knipser bilder ved rampa før de tasser videre.

 

 

 

Jeg har tenkt å sitte litt, spise “frokost” og drikke kaffe og nyte!

 

 

 

Så går jeg nedover igjen, og går da rett frem i stedet for å ta til høyre, og ned igjen den veien jeg kom fra, selv om det er en hyggeligere rute.

Kommer til “grusvei”. og tar til venstre der og følger den nedover.

 

 

 

Her i bunnen parkerer man også for diverse turer man ville ønske ta. Om det er lysløypa, opp til Moseidvarden, eller andre ruter, så er det litt av hvert å velge i.

 

 

Mens jeg rusler ned bakkene fra Smååsane, og hjem igjen.

Ikke den mest spenstige ruta, men den holder for bare å komme seg ut litt!

 

 

 

Tur Siv, uten noen på slep!

 

 

#rampa #utpåtur # vennesla #turtips #turblogg #ut

4 kommentarer
    1. Tusen takk for alle de flotte bildene. Har ikke gått Rampa selv, men fikk lyst til det. Skal lage en 50 sekunder film der min bror går til Rampa.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg