Tur til Havsyn, Tveit

En kjekk liten tur er også deilig innimellom! I dag gikk turen til Tveit og Havsyn, som jeg har hørt så mye om fra lokale sjeler. Så tenkte at denne må vi prøve!

Ligger også på ut.no https://www.ut.no/tur/2.21758/

 

 

Du følger rett og slett ut.no sin veibeskrivelse, (klikk inn på linken)

 

 

Kjører forbi et par bolighus, enorme mengder europaller og ved og idrettsplass/fotballbane

 

 

Og parkerer i enden av veien her.

 

 

Da er det ikke så stor tvil om hvor du skal gå! Vi startet på sti til høyre, dette er jo en rundløype, så det spiller forsåvidt ikke noen rolle hvilken vei du velger.

 

Og som en turglad dame, uten videre utbredt, eller særlig velsignet med god retningssans, kjenner jeg alltid på et øyeblikks lykke når jeg ser tydelig sti, skilt med avstander  OG kart med “du er her”-prikk!  Og disse er strategisk plassert gjennm hele løypa og veikryss innover, så man (les:Jeg)  faktisk har god peiling på hvor man befinner seg!

Jeg har skrytt av Birkeland om hvor flinke de er på merking av løyper, men her løfta Tveit det et ekstra hakk! Tusen takk!

 

 

Det er strålende vær, og det er fantastisk fint å gå her!

 

 

Det er skog og det er eksplosjon av sterke grønne farger!

 

 

 

 

 

 

Jeg har jo alltid hatt en indre lyst til å klatre opp på ting, så da måtte jeg jo oppå her og.

 

 

 

Var faktisk skumlere enn kanten på Trolltunga, men denne her var heller ikke like stabil.

 

 

But off we go!

 

 

Kjell må stadig ta litt bilder med det flotte kameraet sitt.

 

 

 

 

Men de blir fine da. det skal han ha.

 

 

Går nokså kjapt å komme seg opp til Havsyn.

 

 

Selv om kanskje jeg syns “Havsyn” er litt misvisende tittel. Jeg tenkte at her ser vi sjøen. Du ser i hvertfall Ikea. (Iflg Kjell så har han ikke Ikea som et ord, for han kalles det “Helvetes forgård”. Det er ikke få ganger jeg har slitt meg gjennom det bygget med tunge pakker alene, fordi han nekter sette sine bein der, med mindre han absolutt må)

 

 

Kjell mener du kan se sjøen bak Ikea. Noe jeg ikke gjorde.

 

 

Vi satt vel her et minutt, før vi gikk igjen. Vi ble varmt møtt av småtørst mygg og klegg, så det var vel egnetlig ikke så mye å sitte der så lenge for.

 

 

Og Kjell er ved friskt mot!

 

 

Jeg er ivrig i gå fra myggen..

 

 

Så småløper ned bakken..

 

 

Du kan skimte meg i enden der.. hvis du legger godvilja til.

 

 

Vi ser det er mer enn lysløyper og tur stier her. Her er det også flotte løyper for trial sykling.

 

 

For de som syns det er morsomt så ser det ut til å være en kjekk løype her! https://trailguide.net/html/1395

 

 

 

 

 

 

Du kan egentlig velge mye hvor lang tur du ønsker her, det går flere muligheter av runder du enn måtte ønske, og du trenger ikke være redd for å gå feil når det er så bra merket, med både kart, maling på trær, skilter, og “du er her”-knotter! Hipp hurra for Tveit!

 

 

Men turen vi tok i dag var på litt over 6 km.  Kjekk liten tur hvis du bare vil lufte nebbet litt! 🙂

 

TurSiv, med Kjell på slep.

Følg meg gjerne på facebook : Tur-Siv https://www.facebook.com/tursiv/

 

 

 

 

#utpåtur #turtips #sørlandet #utpåtur #turblogg #kristiansand #tveit #trial #labbetur

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg