Tur til Helleviga, Søgne

Da var det endelig klart for en ny tur!! Og i dag tok jeg med Lilli på tur til Helleviga i Søgne! En nydelig plass, der man kan ta med alle som kan krype og gå for en herlig getaway fra hverdagen!

*Helleviga, som i 1999 ble utpekt til årets friluftsområde i Norge, ligger 9 km fra sentrum i Søgne, ved riksvei 456 mellom Kristiansand og Søgne. Riksvei 456 er en del av Nordsjøveien og går ytterst i kystlandskapet på Langenes hvor flere områder er fritt tilgjengelig for allmennheten.
Helleviga er et stort offentlig friluftsområde med tre badestrender, mange svaberg, bugter og åpne grassletter. Det er to offentlig tilrettelagte brygger og en stor parkeringsplass i området.
Informasjonstavler langs turveiene forteller om natur-, plante og dyreliv i området. Fra toppen av en gammel losvarde, som er bygd i en storgravrøys fra bronsealderen, er utsikten over området og skjærgården meget god.

I hovedhuset i Helleviga er det kafe om sommeren med salg av bl.a. vafler, brus og kaffe. Åpen hver dag kl. 11.00 – 18.00.

*kilde: sogneguiden.no

 

 

Jeg har  vært her et par ganger før, men det har ikke Lilli. 

Her er anvisninger fra Ut.no: https://www.ut.no/tur/2.10295/

 

 

Vi parkerer, og det første som skjer er at kabelen til min powerbank faller nedi en sølepytt ved bilen.. Noe som viser seg å bli et problem…

 

 

Med friskt mot setter vi fart etter å ha kjempet oss forbi en famile fra et sydligere strøk med x antall unger og barnevogner. Lørdag er også turdag, og her strømmer det på! Helt herlig!!

 

 

Vi svinger av i alle stikkveier, og her er den første! Alle leder ned til små perler ved sjøen..

 

 

Her er det bare å snappe til verden!’

 

 

 

Så neste stikkvei! Herlig å kjenne duften av små bål og griller der folk koser seg i lune bukter!’

 

 

Og vi fortsetter og babler om at det snart vil sprette grønne blader på disse slitne glisne trærne..

 

 

Og vi kommer ned til hovedhuset og det største tumleområdet. Her er det parkbenker, klatrestativ og griller klare for familier å slå seg løs!

 

 

Og ronse-stativ.. (huske/disse, etter hva slags type dialekt man har)

 

 

Hiver meg på, får opp god nok fart til et henrivende finale-hopp!

 

 

*tatt i det jeg forlater setet..

 

 

Så setter vi oss for en kaffetår og en liten nistebit, og jeg prøver lade opp tlf.. Noe som jeg heletiden får varsler om at det er “fukt i porten!” så den vil ikke lade. Særs gøy, da det er med tlf jeg tar alle bilder.. Det blir en tynn blogg gitt tenker jeg… Småirritert etter å ha blåst og tørket denne kabelens metalliske ender, slenger jeg den fra meg, og plutselig starter den å lade!  “Freeze!” hyler jeg til Lilli. “Sitt helt stille. Ikke rør deg! Ikke kom borti kabelen, for akkurat nå lader den!!” Lilli lystrer og gleder seg like mye som meg over den hyggelige nyheten.

 

 

Lilli liker hardkokte egg. Hun liker det faktisk såpass, at det egget du ser hun flekker frem her er faktisk kokt i 30 minutter!! tørt som snus tenker jeg, men neida det var godt sa hun.. Dette kun til opplysning for spesielt interesserte..

 

 

Strike a pose and charge!

 

 

Her trenger du ikke ta med deg engangsgrillen, vettu! Bare 5 kilos-sekken med kull og noen liter tænnvæske!

 

 

Lilli bestemmer seg for å starte på turen videre. Vi skal da ta turen til Romsviga, som skiltet viser. Og den skal være merket med blått hele veien. Null stress! “Jeg bare begynner å gå, så kan du få spurtet litt etterpå. Du trenger det. Og så tar du meg igjen!” Jeg syns det er en super idè, og sender henne avsted. Jeg vil lade opp telefonen litt mer før jeg går.

 

 

Hva kan gå feil?  Følge skiltet og blå maling..

 

 

Jo det skal jeg si deg! Skilt med flere alternativer! Når Lilli ikke husker hva det sto på det første skiltet, men tenkte at “vi skal jo opp på en topp”, og skjærer etter KUN 70 meter gange feil ut…. Der tar hun av og opp møt østre varde, og følger ikke veien rett frem mot .. Romsviga.

 

 

Her knipser Lilli bilder i bakken opp og pludrer og koser seg!

 

 

“ÅÅå det er så fint!”.. “Lurer på hvor Siv blir av?”…..

 

 

Jo, Siv har passert det skiltet og er på vei mot Romsviga……

 

 

Det går litt opp og ned, og jeg holder grei fart med tanke på å nå igjen Lilli..

 

 

“Jøss… hun må jo virkelig ha gitt på her!, er litt utfordrende partier her… regnet med å kunne sett henne nedi dumpa her i hvertfall….”

 

 

Jeg gir på bortover, hun er nok rundt svingen….

 

 

Nei det er hun ikke, men guri så koselige hytter langs stien!… Hm… 

 

 

“det er noe som ikke stemmer her…” jeg tar av mot et utkikkspunkt og tenker kanskje hun har gjemt seg der…

 

 

Ingen Lilli… jeg titter ned i fjæresteinene… ikke fordi at jeg tror… men bare tar en ekstra kikk… 

Så tikker det inn på messenger… Fra Lilli: 

 

Det forklarer jo alt tenker jeg… Vi avtaler at jeg må snu og komme tilbake, og finne henne der oppe.

 

 

Jeg snur og setter fart tilbake.

 

 

Ganske fint da!!! 

 

 

Opp igjen da! 

 

 

Og så var det her da… der Lilli gikk opp.

 

 

Oppover det går! 

 

 

Fin liten bro..

 

 

Se der ja.. der sitter spetakkelet! 

“Juhuuu!!!! hyler Lilli og vinker ivrig da hun ser meg. 

 

 

Heeiii!!!! Sier hun happy da jeg kommer opp. 

 

 

“Di skrulle! 😀 Åssen kan du gå feil når det står vi skal til Romsviga?” 

 

 

“#Lilli er skamfull” 

 

 

Utsikten er formidabel!! 

 

 

“Du må skrive deg inn i boka! Jeg har gjort det!” sier Lilli kry.

 

 

Jeg registrerer Tur-Siv inn i boka og tar på varden! 

 

 

Da går vi videre da! 

 

 

Hey vent litt du! 

 

 

“Æ ska gå først nå!” sier jeg.

 

 

Vi fortsetter litt nedover, og jeg klarer å stikke meg og henge buksa fast i en Kristtorn… ” Auu!! Steike… ikke rart at Jesus hylte! De er skarpe som kniver!”

 

*http://Kristtorn (Ilex aquifolium) er en av 600 arter i familien kristtornfamilien (Aquifoliaceae). Det er et eviggrønt løvtre som vokser som underskog på fuktig, ikke sur skogbunn i Vest- og Sør-Europa, Nordvestafrika og Sørvestasia. Kristtorn er et typisk varmekrevende treslag og i Norge vokser kristtorn langs kysten fra Kragerø til Smøla. Treet vokser opp til 15 cm hvert år og kan bli opp til 10 m høyt og 40-80cm i diameter på solvarme, lune steder med næringsrik, løs og dyp moldjord. Kristtorn tåler skygge og vokser spredt i furuskoger og edelløvskoger, men blomstring og bærsetting skjer bare når lyset slipper til. Treet tåler saltpåvirkning og finnes ofte i strandkratt. Kommuneblomst for Lyngdal. Kommuneblomst og kommunevåpen for Stord kommune. Europeisk Kristtorn; hannblomster over, hunnblomster under (bladene skåret for å vise blomstene) Kristtorn er Norges eneste eviggrønne løvtre. Stammen er opprinnelig grønn, men blir grå til lysebrun ettersom den vokser. Bladene er 5-8 cm lange 4-5 cm brede, dypgrønne, stive, tykke og læraktige, og har skarpe torner i bladkanten. De vekselvis motsatt, og hos eldre trær mangler ofte tornene. Hann- og hunnblomster utvikles på hvert sitt tre; Blomstene er hvite med fire viker og sitter i bladhjørnene. På blomstrende grener mangler ofte tornene unntatt i spissen. Et fåtall trær setter både hann- og hunnblomster. Frukten er et rødt kulerundt bær som er 6-10 mm diameter og inneholder fire frø. Selv om bærene modnes senhøstes er de svært harde og bitre og spises ikke av fugl før frosten har gjort dem mykere. Bærene er giftige for mennesker. Under bakken har kristtorn en tykk pælerot som går dypt ned. Smårøttene er sammenfiltrede og ligger rett under overflaten.

*Kilde: Wikipedia

 

 

Jeg hører masse smaskelyder oppi bakken… “Hug a tree!!” sier Lilli…… Ja, hug… ikke kysse med det.. men kan umulig være så feil likevel.             Alt handler om kjærlighet! 

 

 

“Kom nå, vi må videre!”

 

 

Vi når en ny topp, og det er så flott lys der sola såvidt trenger gjennom disen!

 

 

Pose & Jump!

 

 

Vi møter nytt skilt, og vi tar veien mot Helleviga

 

 

Lilli kommer plutselig på noe og må fikse det asap!  Der og da tenker jeg… Hva gjorde vi før telefonen.. før internett og messenger og Vipps… Og blogg?? 

Og så kommer vi ned rett bak der jeg hadde ladestasjonen..

 

 

 

 

Og vi kommer til klatrestativet… jeg kan ikke la være… jeg må jo…

 

 

Grasiøst… neiiii….

 

 

Men så fornøyd! 

 

 

“Kan du stå på hendene Siv? Inntil det treet?”  Sier Lilli. 

Jeg glemmer noenganger at jeg er 43 år, eller.. ikke bare noenganger… ganske ofte. Men det er er herlig å være litt leken! Og prøver… 

 

 

 

Forsøk nr 1 gikk ikke helt etter planen…

 

 

“NÅÅÅ!!! FORT DÆ!!!!”  Jeg kjenner at jeg er så stolt! Og at tyngdekraften ikke jobber med meg…

 

 

 

Nå Lilli, er det Wine O`clock. Tid for rast ved sjøen før vi drar hjem!

 

 

Vi koser oss, kjaser og etterlater kun minner som viskes bort, men foreviger dem digitalt! 

 

 

-Med Lilli på slep…

 

 

Tusen takk for turen Lilli!  Denne flotte dama er 16 år eldre enn meg og er helt rå! Hun er en fryd og en glede å være på tur med! Dette stedet er verdt å besøke om ikke du har vært her før! Ta med bestemor og puddingen, grillmat og badetøy til sommeren. Eller bare slå ihjel noen timer ute. Det handler først og fremst om å komme seg ut! Høre bølgesus, sjøluft og drømme seg bort til der man ønsker å være…. 

Dette er terapi, og det koster ingenting! 

 

 

#helleviga #søgne #sørlandet #tur #utpåtur #turblogg

 

4 kommentarer
    1. Stine Jensen: Takk for at du var innom! Ja det er en flott liten tur! Glad for å kunne bidra med å trekke i smilebåndet! Ha en super dag! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg