Jentetur til Høgevarde ved Flå

Vært på jentetur til fjells??!  Denne helgen inneholdt to Lik, beste hangovertips for dere som sliter med sånt, og ekstremt mye soving!! Her ble jeg invitert med min “dirty-girl mudrun”,-venninne Målfrid med på hytta på Høgevarde ved Flå.

Jeg satte meg spent på pysjamastoget til Oslo kl 05.00 på fredag morgen. Kjente bare to av damene, Målfrid og Ann, men det har sjeldent vært noe problem å bli kjent med flere, så dette gledet jeg meg til!

Etter en stund med hvileløs vandring rundt på Oslo S med en diger rosa bag på hjul, spist litt frokost, kjøpt litt vin og strødd noen hundrelapper utover perrongen da jeg ikke hadde fått lukket lommeboka på vei til pick-up sted der jeg omtrent frøs på meg en rumener i boblejakke, ble jeg plutselig plukket opp av Målfrid og Stine Silje!

 

 

 

And here we go!

 

 

Målfrid, jeg og Stine Silje. (som egentlig heter Stine, men jeg roter veldig med Si-navn når de er lengre enn tre bokstaver, så jeg døpte henne med dobbeltnavn)

 

 

Hoppla så var vi kjent da! Vi deler litt vin og så er vi bestevenner og romkamerater med en gang!

Vi stopper og handler litt mer mat og drikke på et senter i Flå, og fyller opp ledige sprekker i bagasjerom på bilen.

 

 

Under normale omstendigheter ville vi nok ha ant at posene ville falle ut når vi åpnet bakluka når vi står parkert i en oppoverbakke. Men det var det ingen som tenkte på. Gudskjelov for at boblene lå safe inni bilen!

“Stine-Silje da!”

 

 

Etter utpakking og innpakking, valg av soverom og om hvem som skulle ligge på hvilken side av senga, får vi satt oss ned med litt mer vin mens vi venter inntog av flere festklare og turglade damer!

 

 

 

Litt etter litt fylles det med damer!

 

 

Og Målfrid mater småfuglene (og ekorn) i sønnens matstasjon.

 

 

 

Jeg og Stine-Silje utforsker rommene i hytta, og blir snappa av Målfrid!

 

 

“De nye” damene pakker ut og får sitt på plass og jobber med å komme like dypt ned i tre-literen som vi andre tre.

 

 

I tradisjon tro om å dele mat-bilder når det er damer på tur, slenger jeg med fredagens allsidige ostebord!

 

 

Og vi koser oss mer og mer!

 

 

Og mer.!

 

Jeg får telefon fra min sønn, og trekker inn på rommet for å kunne snakke, da det både var høy musikk og stemmer som lå over det leiet også. I det jeg legger på med han, stuper Stine-Silje ned ved siden av meg og sier på typ trønder-dialekt:       “Æ træng bare ett kvartter`……”    Og jeg sier, “ja, det hadde vært digg!”     .. Klokka er? var i halv elleve tiden eller noe sånn??

Siden husker jeg ikke mer.

Jeg våkner kl 04. Kjempevåken og gjennomsvett etter en “god natts søvn” i joggebukse og genser.  Spør Stine-Silje om hun er klar for å stå opp og fortsette? Men det var hun ikke. Det var også stille i hytta. Alle hadde lagt seg. Jeg ligger våken og vrir meg for så å endelig sovne igjen etter et par timer.

 

Siv & Stine-Silje

*Bilde tatt av Målfrid. Det er ikke arrangert.

Vi står opp igjen uforskammet seint til å ha lagt oss så tidlig, og blir møtt med ett stort kor av “Goooo morgen!” og brede glis fra medlemmene i gruppa. “Sovet godt eller?” ler Målfrid. “Nja… lenge og vel, i hvertfall”,  parerer jeg med et skamfullt smil tilbake… Dette er liksom ikke jeg kjent for…. Og jeg finner meg en kopp kaffe som straks blir fylt med Baileys av Målfrid! She knows me.      *hjertehjerte*

 

“HEIIIIIIII! SEEE EN UGLEEE!!!!!”  Hyler en av damene, og vi alle vier oppmerksomheten til fuglematstasjonen utenfor vinduet.

 

 

Anette som sitter nærmest vinduet får tatt dette blinkskuddet av noe vi fant ut av var en spurveugle! Helt nydelig!!

Vi deler bilder og syns dyreliv/fuglelivet er helt villt her. Nøtteskrike ble også observert.

“Anyway! Nå er det Kahoot “  Roper Målfrid og spør om alle har lastet ned Kahoot-appen. Heidi sier at “Nei, den var det ikke plass til på telefonen gitt… Da må jeg fjerne noe da… det blir vel Coop-appen igjen da”  Og det er noe ekstra søtt og sjarmerende over Heidis stemme og med den østlandsdialekten som får akkurat det hun sier, vel.. egentlig stort sett alt hun sier, til å bli morsomt. Omsider er alle klare og Kahoot starter! Vi blir spurt om mye rart, og Heidi drar i land seieren, Ann på sølvplass, og jeg karrer meg inn på en tredjeplass!  Svært fornøyd med det!

 

 

Både skjermbilde og medaljeutdelingen foreviges på snap!

 

 

Jeg, Heidi og Ann.

 

 

Da er vi klare for fjelltur, med beskjed om å ta med bikini, evt ha den på under, og ha med håndkle i sekken. Samt også noe å drikke.

 

 

Da er alle påkledd og klare!!

fv: Anette, Målfrid, Stine-Silje, Kristin, Lene, Heidi, Laila og Ann.

 

 

Og en på snap!

 

 

Vi setter fart til fots. Målfrid kan veien. Og går et ganske godt stykke på grusvei. Vet ikke om det er en kilometer eller flere, Da det skravles og snakkes på både inn og ut-pust, så tid og avstand blir irrelevant.

 

 

 

Så tar vi plutselig av en vei, og Målfrid roper at det er til for utfordringer og pit-stop med Jæger.

 

 

Alle fyller Jæger i koppene og lurer fælt på hva om skal skje..

 

 

“Ser dere brua der? Der tar dere armheng under den og over elva..” Sier Målfrid kjekt.

 

 

“Okei…? Tror det har tilta helt for deg nå, Målberte?” sier jeg..

 

 

Her er det en “overhengende” fare for å falle i elva om man glipper taket. Og under andre temperaturer, skulle jeg gjort et forsøk, men tanken på å falle oppi der med et glipptak, bli søkkvåt og ikke ha muligheten til skift ute i kuldegrader må jeg si at selv ikke Jægeren fikk meg til å endre mening.. Ingen andres heller…

Bortsett fra Kiropraktoren! Hun gjorde det, og det gikk kjempefint! Kjempekult!!!!!

 

 

“Åh fy fa… ikke tale om! Eff this shit, lissom!” 

 

 

“Kom` a… Vi må videre!”  “Jaja, skal bare få med jæger`n”

 

 

“Jeg fikk filma Kiropraktoren! Dritkult!”  sier Laila.

 

 

Nå beiner vi videre! Jeg tar tet.. Jeg klarer liksom aldri å gå bak… Ann (i hvit jakke) kommer straks opp ved siden av meg og vi trekker fra feltet. Vi stopper jevnt og trutt og lar de hente oss inn. Jeg tror at å prate fort, får beina til å gå fortere og, for du store tid hvor mye jeg og Ann fikk både sagt og gått på turen videre!

Omsider kommer vi opp til Sauvallhytta. Der inne satt det masse mennesker med fyr i grua, som led under dårlig avtrekk med rennende øyne og 5 dagers etterduft av bål. Jeg prøvde, jeg ga opp og foretrakk heller å fryse litt på utsiden.

 

 

 

Det gjorde de fleste.

 

 

Men med godt i koppen/flaska/glasset, er det ganske så ok likevel!

 

 

Vi fortsetter videre. Vi må jo opp på en topp mener jeg absolutt meg enig i, og vi setter fart videre. Jeg og Ann først.. Etter Målfrid pekte ut kursen.

 

 

Vi stopper opp og venter inn gjengen. Stine-Silje er ved godt mot og kommer først. Spør om hun holder varmen. Det er bitende kaldt og veldig rå fuktig luft. “Jada, Kun varm fra anklan`å ned” 

 

 

Så samles gjengen! Før vi trår siste etappe!

 

 

 

På Sauvallnatten 1052 moh.

 

 

Og en Pose, for verden! 🙂

 

 

Og beundre vakre snøkrystaller…

 

 

Før det er på tide med returen ned igjen!

 

 

Vel nede fra snøgrensa, og etter ett spektakulært fall av Ann i det vi småløp ned ås-siden, og fullstendig latterkrampe der Ann ikke måtte le (internt) er vi glade og klar for ei varm god hytte og mat i kroppen.

 

 

Med et pitstop for å få litt varme og farge tilbake rundt nebbet!

 

 

Og vel nede på hytta igjen kommer plutselig disse to damene inn våte etter å ha badet utenfor hytta! Med begrunnelsen av at de har ikke vært på fjellet i bikini UTEN å bade! Og de setter seg i badstua for å få varmen igjen.  Noe også ei jente til ville være med på, men hun satt mellom dem i fullt ullundertøy i nærmere 50 varmegrader! Mangler bilde! Skulle gjerne hatt det!

 

 

Men Målfrid har en misjon! Den spurveugla skal få mat! “Siv, blir du med og sjekker om det er mus i musefella.. “

 

 

“Ja…. æ pigge med! Fine fjellsko Målberte!”

 

 

Dette er makabre scener for de sarteste sjelene og dyrelskere i verden. Jeg er syns selv dette er skikkelig nasty syn, og slet litt med ukontrollerte brekninger i det Målfrid skulle løsne dette liket fra giljotinen.

Det er for øvrig et lik til inne i hytta som er limt i taket. En bjørn faktisk. Den er tøff. Jeg hadde bare ikke lagt merke til den på et par dager…

 

 

Fikk den på snap da!

 

 

Og så var det på tide å bli 10 år yngre!

 

 

Vi klasker på oss Hannibal Lecter-masker fra Boots apotek som for øvrig skulle utøve magi!

 

 

Altså etterpå…

 

 

Stine-Silje med trønderbart.

 

 

Det er usikkert om det hjalp så mye, men dette er noen timer senere på kvelden, filter på snap og god stemning!

 

 

Og damene disker opp med nyyydelig pizza, før vi setter i gang med pakkeleken!

 

 

Og så settes discolyset på, musikken og dansen i gang!

 

 

Danser og ler og trer på oss morsomme ting!!

Har flere bilder, men de lar jeg være å dele, da ikke alle vil syns det var like morsomt å dele med verden!

 

 

Så ble det plutselig kvelden igjen….

 

 

..Halv tolv…. erre mulig?!

 

 

Våknet opp i bikini til julekortsnø denne morgenen. Noe Stine Silje syns var utrolig morsomt! Jeg sneik meg kjapt i dusj og fikk ordna meg..

Beste hangovertips fra Farmasøyten:

Kjøp: Bronkyl og resorb Berocca. (reseptfritt på apotek. Boots fortrinnsvis her i dette selskapet)

Ta to Brusetabeletter, løs begge opp i et glass vann og lemp innpå! Skal funke som fjell!!

 

 

Igjen står vi opp såpass seint at bil 3 hadde reist, og bil 2 snart tok turen.

 

 

Målfrid pælma rosene over verandarekka der de fikk henge som et symbol og et dårlig minne over X antall frosker man har kysset på veien!

 

 

Vi ryddet inn “left-overs” fra verandaen, og ser at her var det vel bare å sette i gang igjen! Men vi lot det være.

 

 

 

Jeg har ølbriller på og vi er klare for returen!

 

 

Med et pistop på veien der vi lekte sjørøver og spiste hamburger og kebab, før jeg ble lempet av på Drammen stasjon og tur hjem med toget derfra!

 

Tusen takk for en flott helg sammen med dere!!! Ha vært ganske behagelig, lærerik og fryktelig morsom!! Takk for at dere deler “Dårlig mor” -historier og myyye av dere selv! Jeg har holdt møe tebage her! 😀

 

En spesiell takk til Målfrid om arrangerer og ordner alt!! Du er fantastisk!! Love you!!

 

Tur-Siv,-  med Målfrid, Ann, Lene, Laila, Kristin, Anette, Heidi og Stine-Silje på slep!

 

 

 

#jentetur #høgevarde #Flå #Sauvallhytta #sauvallnatten #fjelltur #hyttetur #spurveugle #mus #bootsapotek #hangovertips

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg