Tur til Rønnomnibben i Tørdal, Drangedal

Denne søndagen satt vi klokka på 07.00 og satset på avreise til Drangedal hjemmefra kl 08.00.

Helt i rute satte vi fart i strålende solskinn, men bare 7 varme grader nå på morgenkvisten.

Turen fant vi på ut.no : https://www.ut.no/tur/2.3603/

 

 

På veien stoppet vi for å ta litt bilder ved Ljosevatnet i Engesland. Det var bare helt blikk stille og utrolig flott!

 

 

 

Sjekk da!!

 

 

Digg å få festet dette på film!

(*les: mobilkamera)

 

 

Så freser vi videre. Det tar ca 2 timer å kjøre fra Vennesla.

 

 

Her parkerer vi, ca 1 mil forbi Gautefall alpinanlegg. Vi parkerer til venstre her, men går inn veien forbi fenderen der du ser sola skinner.

 

 

Der.

 

 

Og det begynner straks på stigning i skogsterreng.

 

 

Up we go!

 

 

“Henger du på Kjell O?”

“Ja æ  kommer… det er nesten som Rosendahl dette…!” (Kjell får minner fra turen vi hadde i sommer da vi hadde en liten bratt tur. http://tursiv.blogg.no/1501252765_turroadtrip_til_galdhpiggen_jotunheimen.html )

 

 

 

“Det er litt bratt, men langt i fra like varmt!” Det er fantastisk flott å gå tur på denne tiden av året når været er sååå på vår side!

 

 

Det er litt tungt ja..

 

 

Hug a tree!!

 

 

Og det åpner seg sakte men sikkert flott natur!

 

 

Jeg legger meg ned på ryggen, titter opp og venter på at Kjell skal komme opp bakken… Og mens jeg ligger der, tar jeg et bilde opp i lufta!

Det er deilig å ligge her og ikke bli angrepet av ørten grinete insekter som jeg alltid blir på sommeren, og høre på pusting og pesing som nærmer seg sakte men sikkert i takt med tunge skritt…

 

 

“Åffår ligger du her og drar deg?” sier Kjell.

“Du sperrer for utsikten, fløtt dæ!” svarer jeg.

Vi fortsetter videre og forserer ymse små hindre.

 

 

Action-bilde.

 

 

Og tasser videre over fjell.

 

 

Fint det er…

 

 

Og så går det nedover igjen, og det ligger tau til hjelp om man ønsker det!

 

 

 

Kjell ønsker det!

 

 

Og det er små stilige stier langs små fjellvegger.

 

 

“HÆÆÆ?!”

 

 

“Ingenting! bare å gå! snakker så klart til meg selv!”…..

 

 

Går det ned, så må det jo gå oppover igjen! Ikke alle smiler like mye da..

 

 

Å det er så gøy å kunne klyve litt!!

 

 

Whoop whoop!! kom igjen!!

 

 

Og vi når en ny topp med deilig utsikt!!

 

 

Se!

 

 

Så ser vi omsider målet ved turen! Dit opp skal vi!

 

 

“se det ja..! hvordan skal nå det gå?” sier Kjell…

 

 

“Vi kommer til å daue…. Kjell…”

 

Så kommer vi til valget i bunnen av fjellet… Skal vi ta en lett rute, eller en bratt rute?

“Vi tar bratt!” avgjør jeg og setter fart til venstre.

“Kommer an på hva som menes med bratt da, Siv…” sier Kjell.

“Det går fint. Hvis ikke så snur du bare.” svarer jeg.

 

 

Det er tau som hjelpemiddel her og!

 

 

“ja dette går vel greit” sier Kjell

 

 

“Jippi! en til!” hyler jeg! Såå gøy!!

 

 

Og kravler opp.

Kjell kommer etter…

 

 

“Åssen i helsike kom du opp her??!” freser han.

Jeg ler.

 

 

Dette ansiktet på Kjell når jeg ler… priceless!!!!

Men etter han fikk kastet av seg sekken, så kom han omsider opp.

 

 

Og jeg tok et bilde mens han pludret i vei..

 

 

Dette bildet…. haha!!

 

 

Og vi kommer oss opp!!

 

Der Kjell tok dette bildet av meg. Jeg er selv litt sjokkert! Jeg ante ikke jeg hadde så lang tunge! Hvis Gene Simmons trenger vikar, eller om min mor har vært på Kizz-konsert med backstage-pass??….

 

 

Uansett så er vi oppe!!

 

 

Og det er å snuse på varden og “signe” seg inn i boka!

 

 

Det er den. 615 moh.

 

 

Og vi planter oss ned i sola med niste og energidrikk!

 

 

Kjell tar selfie!

 

 

Og ett av meg! Det er deilig i sola!! Men litt kjølig!

 

 

Men haster ikke med å gå ennå. Det er fint her!

 

 

 

Sitte på kanten!

 

 

Å pose så godt man kan!

 

 

 

 

Før vi tar returen. Nå fryser jeg. Vi må bevege oss!

 

 

Yes!!

 

 

 

 

Kaster omsider jakka og setter fart!

 

 

Litt bildedryss.

 

 

 

 

 

 

 

 

“Hvor sterk er Kjell i dag?”

“Sååååå sterk!”

 

 

 

 

 

En sopp!

 

 

“Tror du den er spiselig, Kjell?” spør jeg.

“Vet ikke, men jeg tror det. Prøv Siv!” svarer han.

 

 

Det gjorde jeg og jeg ble litt trøtt i bilen på vei hjem…

*Bildet er IKKE arrangert.

 

 

Jeg hører det! Gjør du?

 

 

Dette er en flott tur som passer de alle fleste. Vi brukte ca 4 timer tur-retur. Med en god pause innbakt og overhodet ikke i stor fart!

Ta en dagstur hit, det er ikke skilt ved parkeringen, så ha tunga rett i munnen, her er det fort å rase rett forbi! Men ellers er turen godt merket med lyseblå maling på både trær og steiner, så det er en lett tur å følge.

 

-Tur-Siv, med Kjell på slep!

 

#turtips #utpåtur #turblogg #drangedal #gautefall #dagstur

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg