Tur til Skuggenatten, Treungen

Herligfred for en tur!!! Hvis dere noengang ønsker å utforske noe annet enn hva som befinner seg innenfor Agders grenser, anbefaler jeg veldig at dere hopper i bilen en dag dere har helt fri, og tar turen til Treungen!

Vi fant turen på Ut.no

https://www.ut.no/tur/2.3804/

i Utgangspunktet en kort tur, men forholdsvis mye stigning. Men fader heller, i dette været er det perle på perle innover!!

 

Det er påske, og Tur-Siv er klukk!

 

Vi kjørte nesten forbi dette, skiltet henger nokså høyt oppe.

 

første del er ganske flatt, og det er greit å gå.

 

Skilt liker vi. Vi har med min datter Sandra, som er hjemme på påskeferie fra folkehøgskolen #Skiringssal i Sandefjord.

 

Om ikke lenge begynner stigningen på flate fjell!

 

En pose!

 

Sola skinner, og det er fantastisk! Vi koser oss! Tilogmed Sandra.

 

 

Det er utrolig flott oppover!!

 

Kjell knipser bilder.

 

Og vi tar en første pust i bakken!

 

Så fortsetter vi oppover!

 

Sandra føler ikke skiltene er særlig oppmuntrende..

 

Jeg syns det er fantastisk!!

 

En ny pust i bakken og drikkepause må til!

 

Herlig!

 

Man må stoppe opp underveis og se seg litt tilbake…

 

Så møter vi på små felt med snø.

 

Og det er både gangsti i skog og på fjell oppover.

 

Litt hjelpemidler er også lagt opp.

 

Noe Sandra setter pris på.

 

Demotiverende skilt…

 

Etter hvert begynner Sandra klage på begynnende gnagsår og spennende knytting av joggesko viser seg..

 

Mamma fixer. I sekken har jeg med en enkel førstehjelp-pakke.

 

Der  gnagsårplaster er et must!!

 

Vi nærmer oss toppen og det ligger mer snø.

 

Lurer på hvem Arne Roar er…

 

Siste skilt, og Sandra syns det holder nå..

 

Så er vi på toppen, og utsikten er upåklagelig!!

 

Tissepause er nødvendig.

 

Jeg lurer meg inn..

 

Og blir møtt av muselort over hele “lokket”.. Lett feiing så huker man over. Ikke se nedi!!!!

 

Pose-tid!

 

 

 

 

Bak-bak-bak….

 

Rast i sola!

 

 

Har med oss egg ja…

 

Og pølsesnabb.

 

 

Time to go!

 

 

Snø i skoene er ikke å unngå.

 

Men det varer ikke lenge.

 

Her kommer to karer fra ett eller annet østblokkland forbi og roper på engelsk: “She is very brave!” da jeg står på kanten og tar bilde.

“Yes, I have no brain!” svarer jeg og de ler godt!

 

Dette er bare en helt fantastisk tur! Vi er heldige!

 

Nedstigningen er tung for knærne.

 

 

Her har flere enn meg klort seg fast ser vi!!

 

Vel nede og jeg kjenner for ett lite bad!

 

Vi tar turen til #Jettegrytene

 

Det er en helt spesiell badeplass!

 

Jeg finner frem håndkle og finner en passende kulp å hoppe oppi.

 

Sandra dokumenterer alt fra skift til retrett..

 

Jeg plumper uti, med beskjed om at dette vil gå i lysets hastighet, så her må de være kjappe på avtrekkeren!!

 

Det stikker og biter i alle nerver!

 

Å late som noe annet klarte jeg ikke..

 

Og er lite grasiøst, men oppe igjen på rekordtid.

 

Kjell bader fjeset…

 

“det er sykt kaldt!” sier Sandra..

 

Men sommerstid er det gøy å kunne rutsje nedover på fjellene her i litt bedre temperatur.

 

Jeg fikk fort varmen igjen, og kledde på meg tørt og rent tøy etter “dukket”.

Her er turløypa vi tok i dag. En fantastisk tur! Passer de fleste med gode knær!

Takk for at akkurat DU stakk innom!

 

Følg meg gjerne på facebook: Tur-Siv.

 

Tur-Siv med Kjell og Sandra på slep!

4 kommentarer
    1. Mira: Turen var flott og ikke problem å holde varmen i bakkene. Badingen derimot var en grusom kald opplevelse som ikke varte mange sekundene 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg