Hytte til hyttetur Setesdal Vesthei!

 

Fest, folkedans og fjelltur klemt inn på en og samme helg, og likevel hjemme til middag på søndag må vel sies å være bra jobba! Vi satte oss spontant i bilen etter å ha booka hytta på Rysstad mens jeg satt på bussen på vei hjem fra jobb. Fikk pakket det siste i hundreognitti, og ble plukket opp av Birte Lill på halvtimen!

 


Kart og kompass er med!

 

Av utstyr ble det kanskje i overkant mye, men likevel verdt å ha. Kjell var urolig for denne ekstremturen, men jeg fikk overbevist han om at spaden blir hjemme. Jeg kommer IKKE til å grave meg ned uansett om det vil begynne å snø. Spørsmål om vi skulle være borte en uke??? Eller hvor er vinen og Baileysen?? Svar på sistnevnte er at det var det første som havnet i sekken under pakkingen. No worries!!

 

Etter en kjapp google-sjekk om hotellet/hytta vi booka på #Rysstad, fant vi med glede ut at denne fredag kvelden kan vi faktisk være med på både fråtsing i biff og kose oss på Folkemusikkpub! For en fabelaktig kombinasjon!

Jeg var sulten, og det var Lilli og. Og jeg har alltid hatt lyst til å lære sånn folkedans der de sparker av hatten og sånn, så håpte på å slenge meg med der.

 

Vi ankommer ærverdige og vakre hotell #Sølvgarden, og henter hyttenøkkel. Vi spør en svensk ung mann i resepsjonen om det var her inne det var #folkedanspub i kveld.

Han svarer: “Ja, det er her inne… det e lite spesielt...”

“Vi liker det spesielt!” svarer jeg og vi ler godt av svaret hans!!  NÅ må vi finne hytta og kaste av oss ting!

 

 

Og vi tar ett glass vin i hytta før vi går tilbake til hotellet og spiser.

 

 

En meny som var lett å velge fra! Vi gikk for kalvefilèt begge to!

 

Og en flaske rødvin på deling! 🙂

 

Som var svært god!!

 

Og maten var helt fantastisk!!!!!

 

Folkemusikken starter opp og vi tiltrekkes av neonlyset i baren og lyden av fela, bestiller noe som ligner Mojito og Strawberry daiquiri, siden de ikke hadde helt det her, og setter både middag, vinflaske, drinker på hytte nr 11.

Nå er vi i gang!!

 

Jeg ble anbefalt å lære å danse med han som hadde blomsterbukse og perlehalsbånd (indianerhalsbånd altså) for han var visst superflink. Og han var ikke vanskelig å be, og lærte villig fra seg!

 

Jeg syns dama har en særs kjedelig rolle i denne dansen. Hun skal bare rusle ved siden av mens mannen kan hoppe og svinge seg rundt..

 

Så da fant jeg også ut at jeg ville gjøre det samme..

 

Dette går utrolig raskt, nesten like raskt som supermann, så derfor ble det bildet uklart. Jeg fikk deretter beskjed om at det der skulle ikke jeg gjøre. Det var bare mannen som skulle gjøre det. Jeg syns likevel at det var mye mer morsomt å danse synkront. Jeg satt meg etterpå tilbake i baren og fortsatte på “Mojitoen” min og overtale denne ene setesdølen om å bli med som guide og sherpa på fjellet i morgen.

Det sa han ja til, så da var vi spente på om han dukket opp!

 

Dagen etter står vi opp til denne utsikten!! Det så vi ikke i bekmørket da vi ankom! Helt fantastisk!!

 

 

Og jeg kjenner duften av suppe….

 

Og pakker soveposen mens Lilli dekker bordet.


Med deilig betasuppe og Norges dyreste pakke smør. (56,- på bensinstasjonen på Evje) Herregud.

 

Etterpå tar jeg tannpussen på verandaen..

 

Og vi tar en liten runde rundt hytta og ned til vannet..

 

Lilli labber ut på den moloen.

 

Jeg slapper av på benken…

Lårene mine kjenner at jeg danset “Jenka” i går ja…

 

Og da slapper man av der man kan egentlig….

 

Okei.. utsjekk… og spente på hvor mange tøysedrinker vi hadde i går, så sjekker saldo før “oppgjørets time” ..

 

Resultat mye bedre enn forventet!, Enten ble vi spandert på, eller så må noe ha vært “On the House”                                                                               Vi forlater flotte Sølvgarden, som også serverer RJOMEGRAUT og ELGKARBONADER!, og kjører mot Statoil, der vi skal treffe Konrad, en ekte Setesdøl fra Strai med Donald Duck tatovert på skuldra. Overtalt av oss til å bli med på tur!  (dvs Sherpa og lokalguide)

 

Da setter vi fart!! Det er GAMA I VALLE!!

 

Vi parkerer Konrad sin bil på parkeringsplassen nærmest #Håheller, og vår bil ved #Øyuvsbu, og starter turen inn til Øyuvsbu med tungt lastede sekker!

 

Og været er sååå på vår side!!

 

Ikke særlig langt på vei, kjenner Lilli på at det var mye vin og strawberry i går, at sekken er tung og at knærne verker…

 


Men hun holder ut ned til hytta. Det er fantastisk flott!!!

 

Vi flater litt ut i sola og pakker om sekkene. (Tømmer Lilli sin for tunge ting) Og finner ut at kartet og kompasset ligger igjen i bilen…. Men løypa er T merket og det er sti, så det går fint!

 

Blir bare nødt til å nyte dette litt…

 

Sukk… MÅ vi reise oss??

 

 

Oh yess!! Fullt opp og lemstre lår!!

 

Så setter vi fart mot #Håheller

 

5 km herfra. Jeg skal en gang gå til Gaukhei, men det blir med mindre oppakning, og annet reisefølge til våren. Var ikke snakk om at Lilli ville gå så langt, så da ble det en 5 km tur i stedet for 17 km. Passet vel bra i dag!

 

Da er vi på vei! (Øyuvsbu i bakgrunnen)

 

Været er strålende, og jeg kjenner det i lårene.

Lilli er litt bakfull, og og sier mye tull.

Konrad er i front, og har også ganske vondt.

 

Tøffer meg litt!

 

For så i neste sekund tråkke utenfor stien, få litt overbalanse, og dras bakover av noen kilo i sekken….

 

Man må selvsagt ta bilde av det før jeg hjelpes opp på beina igjen.

 

Naturopplevelsen er stor! Det er utrolig flott her!! Været og naturen viser kanskje sitt siste bare vakre nå før snøen kommer. Kan dette ha vært siste mulighet til fots kanskje?

 

Av og til er det godt å avlaste skuldrene litt med en liten sittepause.

 

Og bare nyte litt det vi ser..

 

(Ser jeg må spandere på meg ny vinter-outfit ekstra godt her..)

 

Og da er det min tur til å ta bilde! Konrad får ikke hjelpe henne opp før jeg har tatt bilde!

 

 

Og vi tramper gjennom søyle og myr… Lilli begynner nå å bli fryktelig sliten.

 

Se det ja! Tester skoa!

 

“Vi må vel snart se hytta nå”?? spør Lilli forsiktig..

 

Konrad svarer noe vi ikke forstår, men da ler vi bare og så er alt greit igjen.

 

En Kvikk Lunsj slukes raskt! (Skitten ja…)

 

DER ER HYTTA!!! HURRAA!!!!

Og det er omtrent her det plutselig går opp for Lilli, hvorfor den ene bilen ble parkert ved veien like ved denne hytta. Vi slipper da å gå tilbake samme veien i morgen, dersom vi ikke ønsker det. Og det ønsker vi visst ikke! Lilli sin stemme går nå opp 3 oktaver, hun kvitrer og sprudler og nesten flyr den siste veien inn til hytta.

 

Det var litt folk her, men det var visst bare oss som skulle overnatte.

 

Denne hytta her har en som Konrad kalte “Fakir”-matte utenfor døra. Noe som er fullstendig pain å tråkke med bare sokker på. Så her ble det gjentatte hyl og små brøl hver gang vi gikk ut og inn av hytta.

 

Jeg drar ut rent skift fra sekken min, og så ser jeg denne kilotunge godteposen under genseren.. og jeg må bare sette meg ned litt og gomle.. det er lov… det er lørdag…

 

Før vi kaster inn sekker og velger køyer.

 

Kjøkkenet er enkelt men funker fint!

 

Ja det….

 

Koselig stue..

 

 

To unge karer kommer og hilser på oss, og sier de skal ha en tre dagers tur, og startet i dag. De ville overnatte ute under helleren, og rigget seg til med bål der oppe til kvelden.


Sola begynne sakte men sikkert å gå ned..

 

Og vi sitter ute helt til de siste solstrålene går ned over åsen, og jeg har funnet meg ett glass med vin.. Lilli vil IKKE ha.

 

Jeg tar en kattevask med klut i iskaldt fjellvann.. Det følges en del hyl og rop i sammenhengen der…. men det er friskt og man blir fort varm igjen. Konrad derimot fikke det for seg å bade (les:vasse) og døde vel nesten. Og han holdt på å kaste lapskausen ut over hele stua da han skulle spise sånn som han hutret og skalv.

 

Kaffe i solnedgangen.. (glemte Baileysen i bilen..)

 

Og månen skinner..

 

Jeg teiper ett gnagsår, og vi tar kvelden i halv tolv tiden etter mange gode historier rundt stuebordet i en hytte som det ble fyrt noe helt vanvittig hardt i!!! Konrad måtte tine margen i beinet sa han etter badet.

 

 

Lilli vekker meg klokka 8, og vil hjem! Det er nemlig skyer utenfor. Crazy woman!

Så da pakker vi og vasker opp og tar turen tilbake.

 

 

Konrad tar tet som vanlig.

 

Det blåser opp ganske mye, og da er det deilig å pakke seg inn i en hals. Konrad mente jeg så ut som en Banditt.

 

Siste utfordring før parkeringsplassen..

 

Da er vi der!!

 

Lilli er såååå lykkelig!!

Vi takker Konrad for turen, for bærehjelp og fantastiske historier ved “leirbålet”. Lilli er deg evig takknemlig for at hun kunne slippe å gå samme vei tilbake på søndagen! Utrolig sporty av deg å bare bli med to gale venndøler!

 

Det er min tur å kjøre hjem, så da er det sjåførens ansvar å skrape bilen fri for is.

 

Dette har vært en flott tur med fantastisk vær! Neste gang blir det mindre oppakning, og mer trening i å gå med sekk. Jeg skal heller ikke danse folkedans med dype knebøy og spensthopp kvelden før avreise. Men fy fader så gøy en tur dette har vært!! Å treffe så mange gøye og rause mennesker, og setesdalsdialekten er bare den kuleste!!!

Dette er et flott område, med mange hytter man kan bruke. Jeg kunne tenke meg 3-4 dager her til sommeren. Og det skal jeg få til!!

 

Tusen takk for turen!!

 

Tur-Siv med Lilli på slep.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg