Bergen, Hardanger, Vesoldo.

Når man finner ut at man har mer til felles enn hva man jobber med, og ender opp med å klemme sammen noen av de med mest sprut og energi fra innkjøpsmessene til Bagorama inn i et helt annet forum.  At denne energien kan komme fra vår felles interesse for vesker og reiseutstyr, like mye som vår glede av å være ute i naturen, er ikke godt å si, kanskje det har en sammenheng?

Her representert fra Bagorama Førde, Jorunn. Bagorama Oasen, Kjersti (Bergen), Bagorama Lagunen, Anja (Bergen) og meg selv.

 

 

And here we go!

 

 

Kjersti tok imot oss, med åpne armer, hentet på flyplasser og stasjoner, og vi setter fart til hennes 5-stjernes campingvogn i #Hardanger og #Lingavikane. Etter obligatoriske greier, fyller vi opp kaffekopper og “noe i baksetet”, og satte fart! (Kjersti kjører, jeg foran, bak fra venstre er Anja og Jorunn)

 

Vi handler klokt matvarer inn i et lite tettsted som heter Norheimsund, og vippser villt mellom hverandre. Veldig grei ordning!

 

Vi finner ut at en 3 liter er litt teit å ta med på fjellet, så jeg spør dama på Vinmonopolet om hun har sånne “tur-poser?” Og til min store glede forsto hun umiddelbart hva jeg mente, og ledet oss rett til riktig hylle. Anja derimot undrer seg over hvorfor vi absolutt skal ha dette med på fjellet, men vi overtaler henne kjapt til å ta med seg en hun også!

 

 

 

Om ikke lenge er vi på plass på campingen. Været er ikke helt på vår side, men dette er de andre der veldig vant til og mener at dette er jo på grensen til solskinn.

 

Kjersti rigger til Paviljongen med en gang..

 

Mens Jorunn tar ansvar for kjøkkenet og rydder på plass matvarene.

 

Anja er utdannet PT, så vi har både kompetanse og litt press på oss denne gangen. Jeg har i hvertfall det. Er veldig spent på hvordan det vil være å gå sammen med disse damene.

Siden det er forholdsvis oppholdsvær og mye igjen av dagen, bestemmer vi oss for å ta en tur. Kjersti kan veien, og vi kan spasere rett fra campingen.

 

Kjersti leder an!

 

Inni dette treet er det noen (som Kjersti kjenner) som kan finne på å gjemme bort edle dråper.

 

Fremme på Knutstein blir PT-Anja tørst og drikker rett fra bekken, mens Jorunn fyller flaska.

 

Jeg prøver PT-Anjas way to drink!

Nei kun hit blir for snaut for oss, vi fortsetter videre!!

 

Her på  #Knutstein vi må jo skrive oss inn i boka! før vi setter fart videre!

 

neste stopp!

 

Og vi går videre

 

Det er veldig vått innover, og frodig!

 

Men er flott når vi kommer til dette som kalles “stølen”

 

 

Jeg gir Kjersti en hånd over bekken. Jeg fikk også på denne turen den helt nye og unike opplevelsen av å være denne gruppas høyeste medlem! Og det har jeg aldri opplevd før!!

 

Som sagt så var det veldig vått… Og til slutt har man svømmebasseng i begge skoa, og gir da blaffen og bare vasser gjennom alt. Som PT-Anja her.

 

Vi kommer til topps, og fortsetter litt innover.

 

Jeg har også for alvor delt hemmeligheten om at jeg har krøller. Det kan nemlig ikke unngås å legge merke til når det regner ute. Reisefølget er imponerte over krøllene og syns de ser flotte ut! Jeg sier at det er kun når håret er vått…. Noe som også ble påpekt senere på kvelden når det hadde tørket… “jo, skal si håret ditt har vokst, Siv!”

 

Jeg kan se for meg at det er enda flottere her oppe når sola skinner!

 

Kjersti forteller at egentlig skal man kunne krysse elva her veldig greit. Men det er veldig mye vann nå… “Really?….”

Men vi kom oss opp helt til #Ljosavannet

 

Jaja, er vi ikke litt tørste?

 

Vi tar en “rast”

 

En flott ku holder et godt øye med oss.

Med klissvåte sko og klær, trasker vi tilbake til “Base Camp”, og skifter og setter vi oss i paviljongen og sjekker Yr for morgendagens stjerne-etappe til Vesoldo. Yr lover sol og bedring, og vi skåler for den!

Vi oppdager til alles overraskelse at det er vanskelig å holde seg våken når klokka runder 23… og stuper utslitte i seng halv tolv. Jeg sier at dette må aldri komme ut at de som er mest kjent for lakenskrekk slokner før midnatt…. Kjersti beroliger og sier at det er ingen som vil tro på oss uansett.
 

Dag 2:

Vi våkner relativt tidlig, selv om natten har vært ganske søvnløs. En ting er å dele seng med Kjersti, som har latterkuler som kommer spontant og helt uten forvarsel, men man hører regndråper enormt godt på campingvogntak..eller om det bare var pga regndråpenes dimensjon?… Og pluss at en av gruppas medlemmer omtrent satte seg på meg på vei til toalettet i bekmørket utpå natta. En ny dag er her, og nye muligheter!!

Vi kjører til #Byrkjeneset og parkerer der.

 

 

Det er en “Gjør det selv”-bomstasjon, og vi bommet på datoen. (Vi hadde visst vært der i går.)

 

Men skitt au!! Da setter vi fart!

 

Der er skiltet til #Vesoldo, og vi går via #Fadnastøl

 

PT-Anja føler seg særs pigg i dag!

 

Og det er flott her og!

 

Skauen altså!!

 

Stigninger ja! Det er vi rå på!

 

Midt i stigningen står en benk! Med postkasse og boks. Vi skriver oss inn igjen!

 

Dette er utsikten fra benken!

 

Små flotte fossefall møter oss også!

 

Sola glimrer dessverre fremdeles med sitt fravær…

 

Og jo lengre vi kommer opp, jo kaldere blir det.. og så begynner det så klart å regne…

 

Men.. VI E JO VASSTETT!!

 

Og ikke nok med at der regner, det begynner å blåse godt opp også..

 

PT-Anja løper litt foran for å rope litt motivasjonsord til øvrige medlemmer, men det går fint uten og! Vi har jo Jorunn med oss!!

 

Dette er bra damer altså!!

 

Stiger fortsatt!

 

Og smiler fortsatt!!

 

Litt spennende å ikke se hvor vi skal eller hvor langt det er igjen.

 

Vi nærmer oss, tror vi i hvertfall!

 

Her har Jorunn et skikkelig seiershyl, og hvis du ser ekstra godt, så kan du høre det! Ellers var det en del småstein som rullet nedover fjellsidene som ble utløst av dette.

 

Mister motet?? Hell NO!! Vi liker faktisk dette!!

 

OY? Sprekker det opp nå??

 

Det ser lysere ut…!

 

Det er lysere i noen øyeblikk, og i de neste velter tåka innover igjen..

 

Da er vi straks oppe!

 

Og ved synet av varden, så var planen å sette oss ned og poppe champagnekorken… Men..

 

Vi fikk tatt ett par bilder før tåka tettet seg helt..

 

Gnudd i oss sjokolade, de med våte sko, skiftet sokker, jeg kledde på meg regnbuksa over treningsbuksa, og en ekstra genser under jakka. Flere brukte ekstra sokkepar på hendene som votter. Vi var våte, det blåser og yrer. Vi får pelle oss ned faderlig fort!

 

På vei ned får vi likevel nyte utsikten !  Jeg får på nedturen beskjed om at jeg ikke er one of a kind, men heller special edition! Jeg liker det!

 

Og “nedturen” gikk raskt og greit!

 

Vel nede på parkeringen igjen, stikker jeg og PT-Anja ned til fossen og tar de “obligatoriske”

 

Signatur-pose.

 

Takk for turen!!!

 

Og tilbake på campingen, popper vi champagnen og da kommer sola vet du….

 

Kjersti beroliger mann og barn om at vogna står og hun fortsatt lever. 🙂


En skryterunde fortjener disse skoene!

Jeg var den eneste som var tørr og varm på føttene etter denne turen, og det takket være disse Mammut fjellskoene. Dette er et par sko som virkelig ble satt på prøve nå! Gjennom vann, gjørme og over fjell.. Jeg digger dem!!! Verdt å investere i om du mangler gode fjellsko! De er ganske lette, har memoryfoam-såle, god ankelstøtte og har holdt seg tette!!

Vi legger oss kvart over tolv… holdt ut en tre kvarter lengre i dag…

 

Dag 3:

 

Jorunn var våken tidlig og vinket god morgen gjennom glipa inn til ektesengen jeg og Kjersti delte. Duftet av nykokt kaffe lokker meg opp av senga!

 

Jeg går på do i morgendisen, ser ut til å bli en flott dag!

 

Dette er camping-sko. Jeg lånte dem på vei til “anlegget”

 

Etter frokost tar vi en kjapp runde rundt Øyjordsvatnet!

 

Temperaturen er fin og sola varmer! Jorunn spør om Anja har: “Aoaknitti?” Jeg vet nå hva det betyr. Gjør du?

 

Siste turen vår.. Men bare for denne gang!

 

Anja har ikke lyst hjem…

 

På vei til flyplassen tar vi et stopp ved #Steinsdalsfossen.

 

Ja, jeg sa hun måtte,,

 

Kan spøke litt for faren for krøller igjen her…

 

Men nå er det over…

 

Takk for en fantastisk helg og herlige turer sammen med de mest positive og glade, og særdeles spreke damer!! Her fikk man opp en høyere hastighet enn jeg har vært vant til på mange måter, og det var Deilig!! En ekstra takk til Kjersti for å være så snill å ta oss med og inn på camping, og ikke minst hjem til seg. Som kjører oss rundt og har ordnet alt! Det er du som virkelig er 5 stjernes!!! Anja for gode råd og kjeft! Du må være den tøffeste jeg vet!! Jorunn for å minne oss alle på at livet er nå, å elske det og omfavne det. Sette pris på øyeblikkene og jeg kjenner jeg vil være så positiv og sprudlende som du!! Jeg er stolt av å kjenne dere og ha dere som kollegaer i Bagorama!! Vi er Bagorama, vi er hashtag Bagogirls!

Vi sees tirsdag på messe!
Tur-Siv på Bagoslipp!!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg