3 fotturer i vakre Lofoten!

I brudekjole på topptur, fordi Matt Damon tilfeldigvis er i nabolaget, og så er man forberedt dersom vi skulle slumpe til å treffes? Det skulle man nesten tro i første øyekast, men denne gangen fikk jeg en lys idè, syns jeg selv… 5 august i år har jeg og Kjell 10 års bryllupsdag og vi har ikke vært på noen type “honeymoon”. Og i stedet for å markere bryllupsdagen med å poste ett gammelt brudebilde fra bryllupsdagen i 2006, hva med å poste et nytt minne i brudekjolen, på 10 års jubileumet, på honeymoon, akkurat der vi er, og ønsker å være denne dagen? Jeg sa til Kjell at i år, tar jeg med brudekjolen, den har fått såpass juling etter bryllupet vårt at jeg likegodt kan bruke den til noe gøy, for solgt den får jeg ikke! Og så tar du med skjorte og slips, og så tar vi nye brudebilder fra en fjelltopp der Yr melder fint vær å denne datoen!

Kjell er ikke lengre forbauset over ting jeg finner på, og falt for ideen selv. Jeg ordnet fridager i forbindelse med dette, og i flg Yr.no var det vakre Lofoten som kunne friste både med det beste været, og den vakreste naturen av finalistene i “hvor skal vi på tur”-konkurransen. Og da var det bare å booke flybilletter og overnatting. Sistnevnte var ikke lett… Det viste seg at selveste Matt Damon var i Lofoten (Svolvær) og spiller inn scener til en ny film. ALT var fullt! Bortsett fra ei sjøbod i Ballstad, med 3 soverom, bad, kjøkken, stue og ikke mindre enn 8 sengeplasser! Men den tar vi! Vi er ikke i telt-modus her. Og noget glad i komfort på eldre dager, selv om vi lekte litt med tanken om å være litt backpacker med telt og primus og leke 20 år igjen. Noe vi etter dag 1, forsto at hadde vært fullstendig katastrofe…

 

 

Dette er det beste bildet tatt fra toppen av Ryten!

 

Og jeg er så hjertens enig! Lofoten er breathtaking!!!!!

 

MÅ NEVNES: Denne kjøpte vi på Joker i Ballstad, og fy søren den funket bra!!! Trekker rett inn i huden, og man er ikke klissete i det hele tatt etter påføring! Savnet kun den deilige duften jeg syns solkrem/beskyttelse har.

 

DAG 1:

Vi reiser på ID-billetter, dvs at siden Kjell jobber i Widerøe (Før SAS) så kan vi reise forholdsvis billig med SAS og Widerøe. Baksiden av denne medaljen er at vi kommer kun med flyet dersom det er ledige plasser. Er flyet fullt, må vi stå igjen og se om det er ledig på neste fly. Reisen gikk til Leknes i Lofoten, fra Kristiansand, via Oslo og Bodø på veien. Og hele veien opp gikk som smurt! Vi kom med på alle fly, selv om vi ikke fikk sitte sammen, så kom vi med!

 

 

Dette er ankomsthallen på Leknes. Sjarmerende og kø-fritt!

 

Vi leier oss en bil på flyplassen, noe som er helt nødvendig for å komme oss rundt på tur! Og vi kjører først for å finne hvor vi skal bo.

Vi booket overnatting her: http://www.hemmingodden.no/

Dette stedet kan anbefales! Hyggelige eiere som gjør det beste for oss!

 

Og vi fikk bo her! Med egen stor veranda ut fra leiligheten!

 

Utenfor ble vi møtt av denne smilende saken!

 

Kjøkkenet var vel det nyeste oppussede, og hele leiligheten holdt grei standard, og så altfor stor til bare oss to. Men skal vi tilbake her, så er det absolutt ett sted å ta med venner for nye eventyr!!

 

Og heisann! Utenfor henger det 4 fisk til tørk! Litt spesiell duft..

Men vikan jo ikke sitte inne, vi er jo på tur, så vi hiver oss i bilen og tar turen til Å.

 

 

TUR TIL Å, LANGS ÅGVATNET

 

 

Ved parkeringsplassen møtes vi av disse “tørkestativene” med fisk på..

Den fine gjenkjennelige duftmixen av tørrfisk, gjørme og myr omfavner oss i overkant mye da vi starter turen innover, og jeg tenker at dette blir vi sikkert vant til etterhvert.

 

Ved nærmere øyesyn ser jeg at her er fokuset på fiskehoder!! Det er for en enkel sjel fra landet, oppleves det som et ganske makabert syn…. lurer på hva dette skal brukes til??

Vel, etter litt “googling”… de tørker fiskehoder og selger til Afrika.

Håper det ellers går bra og.  https://www.nrk.no/nordland/ny-torrfisknaering-i-lofoten-1.7978353

 

 

 

Etter å ha revet seg løs fra fiskehoder og gjørmehull, kommer vi nærmere vannet og det åpner seg en nydelig natur foran oss… temperaturen er god, rundt 16 grader og skyene sprekker opp, akkurat som Yr sa..

 

 

Man stopper opp og bare ser og smiler.. det er så nydelig!

 

Ja, jeg valgte å klatre opp ett lite fjell. Kjell fikk ikke helt dette til, og litt nedstemt over å måtte melde pass på forsøkene, går han ned igjen og tar sti langs vannet. Vi møtes vel på slutten der borte..

 

Kjell knipser litt langs vannet..

 

Og jeg fra litt lengre opp i lia..

 

Vi møtes etter en liten stund igjen, og det møtes nye utfordringer. Det er kjetting langs fjellet å holde seg fast i.

Jeg syns sånn er gøy!

 

Kjell syns ikke det er like gøy.

 

Det er en svært gjørmete sti innover, som veksles med våt myr. Men har man gode sko, går det så greit så!

 

Vi går inn til enden av vannet og vurderer å ta turen opp til Stokkvikskaret, men Kjell var ikke spesielt klar for en klatre-etappe, og det var jo kvelden og det var to tøffe turer på vent de neste dagene. Så vi lot fornuften seire og ga oss med disse 8 kilometerene i kveld.

 


Vi avslutter dagen, reiser “hjem” og legger oss tidlig. Klar for en ny og spennende dag!

 

DAG 2:

TUR TIL REINEBRINGEN 448 moh

 

Vi starter dagen med en deilig frokost i sola på verandaen, før i pakker sekkene og setter fart!

 

 

Vi tar en kjapp stopp ved Ramberg strand. Hvem trenger sydenstrender, når vi har noe så ekstotisk som dette i Norge??!!

 

Vi parkerer bilen på Reinehalsen der veien tar av fra E10 inn til Reine sentrum. Herfra følger du E10 noen 100m  til veien går inn i en tunnel. Følg gamleveien på yttersiden av tunnelen, og begynn oppstigningen til Reinebringen når du kommer til Ramsvika.

 

På veien her møter du dette skiltet og blir advart på veien. Etter å ha tatt turen nå, så er det absolutt verdt å lytte til dersom du ikke har gått i bratt og tungt terreng, eller er redd for høyder. det er mye løse steiner, og lite feste til å holde seg fast.

 

Men jeg er klar!! Gleder meg!!

 

Ingen tvil om hvor vi skal gå i hvertfall!

 

Kjell begynner å slite allerede tidlig i stigningen. Det er veldig bratt, og han kjenner på høydeskrekken.

 

Sola skinner og det byr opp til en nydelig dag!

 

Jeg tar noen bilder på vei opp, og sier til Kjell at han må se på dette!! Han velger ikke å svare meg. Han er redd, svett, andpusten og har det veldig vondt. Jeg forstår at min positivitet ikke har riktig virkning..

 

“Se Kjell, det er heeelt rått!!!”

 

Vi pauser litt på veien. Som dere kanskje ser, så er ikke Kjell like entusiastisk.

 

Jeg fortsetter å finne vakre motiver, og nyter hvert eneste sekund! Dette er fantastisk!!

 

Kjell er i hvertfall med!

 

Vi traff på en Kineser midt i stigningen. Han sleit fryktelig, og var åpenbart redd. Han klarte nesten ikke bevege seg, men var bestemt på å fortsette. Vi møtte folk på vei ned som sa til han at hvis han syns det var ille nå, burde han snu. For det ble verre.

Det var ikke akkurat det Kjell ønsket å høre akkurat her heller….

Men Kjell fortsatte, kineseren snudde.

Og da vi møtte to norske spreke damer på vei ned, skravlende og raske til beins, og den ene damen tydelig gravid, med stor mage, tror jeg Kjell fikk ett boost. Kan gravide damer dette, kan han! Selv om Kjell sier at han ikke husker noe av den siste stigningen! haha!

 

Men det er så verdt det når man kommer opp!!!!

 

Vi klarte det!! Og Kjell smiler for første gang siden vi startet på stigningen!

 

Og da må han vise litt muskler!

 

Jeg og. Men beholder skjorta på!

 

Jeg er nemlig ikke helt på toppen ennå. Kjell er irritert fordi jeg vil opp og se, men jeg lover være forsiktig!

 

Og det er jo fantastisk der!!!

Jeg får en spektakulær utsikt! Dette er eye-candy!!!

 

Vi tar en rast med mat og drikke før vi starter nedstigningen.

 

Og Kjell er ved friskt mot!

 

Selv om det er bratt..

 

Så kommer vi oss ned og avkjøler svette og trøtte føtter i friskt sjøvann!

En fantastisk tur!!!! forstår godt dette er en populær tur her i Lofoten!

http://www.lommekjent.no/turer/772419

 

Vi hopper i bilen og tar en

KJØRETUR TIL HENNINGSVÆR

 

 

Naturen og været er helt fantastisk!!

 

 

 

Henningsvær byr på mye morsomt!

 

Her kan du kjøpe kråkeboller eller øredobber av skjell. Bare ta og betale i en “trustbox”

 

Noen har litt spesiell sans for pynt og nips i vinduene..

 

Men det er små gater og smug med de nydeligste skilt og små spisesteder !

 

Og en nordnorsk “herreparkering” mens damene titter i butikkene.

 

Vi finner oss en restaurant der vi kan sitte ute i sola, siden vi sikkert ikke lukter blomstereng etter turen opp på Reinebringen. Og vi er sultne!!

Fish & chips hadde jeg. Av tørrfisk så klart. Men det er det beste!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Og litt tørst da…

 

Da kjører vi gode og mette fra Henningsvær og kjører “hjem” for å dusje og skifte før vi tar turen ut igjen for å oppleve

SOLNEDGANG PÅ HAUKLANDSTRANDA

 

 

Og det er virkelig flott!!

 

Ja jeg begynte sånn forsiktig på litt vin..

 

en “påose” i solnedgangen…

 

Kniper det siste sollyset og vi kjører hjem igjen. I morgen er det bryllupsdag, og vi har spart en skikkelig godbit til denne dagen..

DAG 3

TUR TIL RYTEN & KVALVIKA

Dagen starter grå.. det ligger et tykt belte med havtåke. Jeg kjenner jeg er bekymret og sjekker meldigen på Yr.no umiddelbart. Nei, der er det bare en stor sol.. okei, da gir det seg sikkert… Vi setter likevel fart! Jeg har brudekjolen i sekken og litt smågreier og drikke.

Kjell avslører at han glemte ta med seg skjorte og slips, noe jeg tror i mitt stille sinn er gjort med vilje. Da blir jo ikke bilder helt som jeg hadde tenkt, men da får jeg bare gi full pupp da!

 

 

Ta av  fra E10 ca 4 km sør for Ramberg. Passèr Røssøystraumen, og fortsett ca 2 km sørover i Torsfjorden i retning Krystad. Du ser skilt ved et naust og parkeringsplassen.

 

Litt slakere ankomst her i starten. Været bekymrer meg veldig…

 

Men det sprekker litt opp her og der..

 

Opp dit skal vi. Det er Ryten!!

 

Når vi kommer over åskammen, ser vi også nydelige Kvalvika og stranda der. Haugevis med telt og campere. Jo der skal vi og, men først skal vi opp på Ryten!

 

En liten rast før vi starter på stigningen.

 

Det er bratt her og, men ikke sånn som på til Reinebringen, så Kjell er ikke redd nå i hvertfall.

 

Jo nærmere vi kommer toppen, jo mer spektakulært blir det!

 

Dette er første gang jeg har gått på tur der jeg kjenner tårer triller av glede og fryd over alt det vakre. At man er så heldig å få oppleve dette!

 

Kjell kommer etter, så klart!

 

Snart oppe, og utsikten til Kvalvika er nydelig!

 

Kom igjen Kjell!!! Nå er vi der straks!!

 

Tjohei, jeg leker meg!!    Kjell valgte å ikke bli avbildet på denne knatten i dag. Han hadde ikke så lyst i dag.

 

Å se skyene i full bevegelse, der de “renner” nedover ås-sidene og smyger seg rundt fjelltoppene, det er magisk!

 

Og over skyene er som kjent himmelen alltid blå!!

 

Frem med champis og kjole, nå gjør vi dette!

 

Ett forholdsvis raskt skifte ble foretatt!

 

 

YAY!!!!! SKÅÅÅÅL FOR OSS!!!

Oy, der skummet det visst over litt av flaska! Ikke bare-bare å drikke av tuten!

Der ble beste bildet fanget!!

 

Og da vi hadde lekt masse med dette, tatt på meg tørt tøy igjen og pakka ned kjolen, var det å skåle for oss, for 10 år, for de 10 neste og kjenne hvor heldige vi er som fikk oppleve dette! Og at vi begge vant i Vikinglotto på onsdag!! Jøye meg!!

 

På vei ned til Kvalvika ser vi at noe er skrevet i sanden fra toppen… Vi zoomer kamera..

 

Og Kjell ler ekstra høyt og tilogmed klapper i hendene. Joda det er morsomt, men jøss da….

 

Sender en snap om det..

 

Turen ned blir en helt annen. Skyene er borte, tåka er borte og sola varmer..

 

Jeg fyller vannflaska med noe nytt. friskt og kaldt vann..

 

Og nede på stranda,,,

 

Alt er tilstede!! Bortsett fra temperaturen i vannet.. det er virkelig ishavet som kommer rett inn her… Men stranda da!!! ELSK!!!!!

 

Sole seg kan man i hvertfall, for temperaturen er det ikke noe å si på!!

 

Så langt kom Kjell—

 

Landskapet rundt er mykt og småkupert, flott å telte! Det var litt Hobbit-landsby rett og slett!

 

Sauer koser seg i sola

 

Bæ.

Så tar vi turen hjem. Handler itt kylling, ris og bernaise, og lager oss en middag i leiligheten/sjøbua. Vi er mette på inntrykk, trøtte i føttene så det fristet mer enn å gå ut og spise på “dagen vår”

 

Takk for en fantastisk bryllupsdag og tur!!

 

Dag 4:

Hjemreisen da.

Vi kom oss til Bodø, akkurat 2 ledige plasser til oss.

Vi mistet 2 fly i Bodø, og en sur stuer på flyplassen i Bodø kastet ut bagasjen vår etter å ha lastet den. (Innsjekk i Leknes hadde glemt å sette “Stand By” tag på koffertene, og da ble de lastet som vanlig bagasje)

 

Vi kom oss til slutt med til Oslo, men da hadde flyet til Kristiansand gått, så vi måtte leie bil og kjøre hjem.

Og sånn gikk det med bagasjen min. Glad ikke svette truser og turtøy stakk ut her, gitt…..

Så etter en tur der alt var perfekt, gikk alt galt på slutten..

 

Men det er helt greit! Jeg har hatt en deilig tur jeg vil huske lenge!!!

Reis til Lofoten, folkens!!  Reis i Norge!! Vi har jo alt innenfor egne grenser!

Jeg skal snart på flere turer i vårt vakre land!    Hva står på din bucket-list? Jeg har ikke spesielle steder på min, jeg har bare “flest mulig steder” på min liste! Å reise er å leve, naturen gir deg påfyll og man setter så uendelig mye mer pris på livet. Tiden kommer ikke, den er her nå, og jeg vil få mest mulig ut av den tiden, og da mens man kan! Dette er å nyte øyeblikkene, dette er å kjenne på takknemlighet, dette er å være ydmyk. Dette er Mountain high!!!

 

Tur-Siv, med Kjell veldig på slep 😀

 

 

 

 

 

 

#Lofoten #sommer #blogg #ferie #foto #sol #topptur #bilder #turtips #fjell  #natur #utpåtur #fjelltur #ryten #reinebringen #ballstad #tørrfisk #henningsvær #kvalvika

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg