Kanon Kanotur på Oggevatn!

Da var det på tide å trene kroppsdelen fra navlen og opp. Etter de aller fleste turer der beina er i aktivitet, tenkte jeg at nå er det på høy tid å la armer, og rygg få kjenne litt på hvordan beina har hatt det, og jeg pakket med meg Kjell, Patrick og kjæresten hans Elise og vi satte kurs mot Vatnestrøm og Ogge Gjesteheim. Nå skal vi prøve kano folkens!

Rett ved Ogge Gjesteheim ligger vakre Oggevatn med sine 365 øyer.

“En øy for hver dag i året», sier kjentfolk. Her vil du ha store muligheter til å finne din lille drømmeplass. Med 70 km kystlinje trengs det mange dager i kano før du har opplevd hele Ogge. Vannet ligger på grensen mellom Birkenes og Iveland kommuner i Aust-Agder fylke. Ogge Gjesteheim ligger i naturskjønne omgivelser like ved den praktfulle innsjøen Ogge. Her kan du nyte ro og stillhet blant fuglekvitter og bølgeskvulp.”

Kilde:www.ogge.no

 

 

Vi er klar for å hoppe i kanoer, og stikker innom denne lille bua på Ogge gjesteheim.

 

Fra internett hadde vi på forhånd funnet prisene på kanoleie, dermed var overraskelsen større da det plutselig ble opplyst om nye priser, eller regler? På internett fant vi disse prisene: Og tenkte at å velge 4 timer til 400,- er teit, da tar vi en døgn-pris til sum av 600,- for 2 kanoer.

Pr. time Pr. dørgn Pr. helg Pr. uke
100,- 300,- 450,- 1000,-

Men den unge piken bak disken, etter en kjapp konsultasjon med “sjefen” litt diskrè bak hjørnet, fikk vi da opplyst at prisen var 150,- pr time eller 250,- pr døgn…

“Øh…. okei, da blir det to kanoer, 4 årer og 4 vester i ett døgn, takk!” Kjell betaler 500,- med fornøyelse.

“Javel, da skal vi bare ta det vi trenger selv eller?”……..

“Jada” sier piken smilende, og vi tusler ned grusveien bak bua.

 

Inne til venstre under bua finner vi vester i strl orden etter hvor mye man veier. Vestene stoppet på 90 kg, noe både Kjell og Patrick konkluderte med at det fantes da ikke vester til godt voksne karer. Men de tok da med en hver likevel.

 

Årer i en tønne, her var det bare å velge og.. trodde de var like, men det var forskjell på lengden på dem.. og antall bulker..

 

Patrick og Elise bruker rimelig tid på å finne den “rette” åra.

 

Så rusler vi videre ned for å finne kano da.

 

Kjell hadde allerede løpt ned i forveien, og ble umiddelbart satt ut av at det var så mange å velge i, at han var i tvil om vi kunne ta noen av dem i det hele tatt..

 

Patrick og Elise velger sin, og finner ut at den tyngste bør sitte bakerst i kanoen, og samtidig blir den som skal styre da. Etter en svært lite grasiøs entrè i kanoen av Jr, kom han seg til slutt på plass og Elise kunne krype oppi før vi dyttet dem utpå vannet.

 

Jeg og Kjell kommer oss også oppi en kano til slutt. Vi valgte enkelt ut den som var mest tørr oppi, mente det var den beste kanoen.

 

Og etter en kjapp gjennomgang på hvordan og hvem som styrer dette fartøyet, er vi i gang!

 

Som i innlandet på veiene der, fins det også lokale helter på vann.. Jeg lurte på når denne båten som kom mot oss i full fart hadde tenkt å bremse ned.. Noe den gjorde ikke så altfor langt unna oss.. Jeg så virkelig for meg vi velte omkull hele gjengen her, og var klar til å feste udåden på film!

 

 

Sola titter frem iblandt, og det er godt og varmt! Vi padler glade og fornøyde avsted!

 

Etter litt padling i motvind, kjenner vi at vi må finne ett sted for å raste litt.

 

Og vi finner oss en liten holme der vi parkerer kanoer, og får strukket litt på beina!

 

Kjell fyrer opp engangsgrillen i vannkanten. Der er det greit å slukke når vi er ferdige, og man sliper farene ved et bål.

Vi rigger oss og pakker ut..

 

Billigpølser (på salg) krydret og chili skal vi kose oss med! Og Kvikk Lunsj som vente-sjokolade mens man venter på pølsene.

 

 

Kjell finner ut at han vil bade. “Dra inn magen Kjell!” roper jeg, og hver gang jeg gjør det, blåser han den opp ekstra! Og siden sollyset falt så fint på “kula” her, så syns jeg det var ett øyeblikk som burde foreviges.

 

Noe kupert underlag på vei ut. Og her gikk det nesten ille..

Men han tar seg fort inn ved å bare kaste seg uti!

 

Mens Kjell bader, slenger jeg på pølsene..

 

Kjell kommer opp da han kjenner duften av pølsene, og tar ett kjapt skift.

 

Jeg og Patrick sjekker bildene..

 

Og pølsene smakte like fantastisk som de ser ut!’

 

Det er veldig fint her.

 

Og vi har det fint her!

 

På tide å ta returen da!

 

Patrick er kapott….

 

Og overlater padlingen til Elise.

 

Jeg og Kjell tenker å padle en ekstra runde, noe ungdommen ikke var helt med på. De valgte å ro tilbake, så møttes vi etterpå.

 

“God tur da!”

 

 

Vi tok en ekstra sving under jernbanebroa.

 

 

Og andemor med de små andungene er ute og padler også.

 

Vi kjenner at vannblemmer i hendene og en muligens følelse av lemsterhet i armer og rygg, kan komme snikende hardt på om vi ikke tar det litt piano… dette er veldig gøy, men det er ikke bevegelser noen av oss er vant til. Så vi tar turen tilbake etterpå.

 

 

Der har nettopp Patrick og Elise parkert. De drev tilbake med vinden visstnok..

 

Kjekk liten søndagstur!!

Og hver vår is i bilen på vei hjem!

Dette var en super tur, bare for å gjøre noe annet! Og jeg har lyst til å samle en gjeng og ta en helgetur med overnatting i telt. Ja jeg. I telt. Jeg fikk se ett sted der det var bilde av ett telt under en glitrende stjerneklar himmel, at det var verdens eneste “million stars hotel”  Og det er jo egentlig helt riktig…. Men! det må være etter mygg og knottsesongen! Da er jeg klar! Og spennende er det hvor mye det koster neste gang da!

Jeg tror jeg vet hvem som kunne hatt lyst til å være med på å prøve dette!!

En deilig tur var det uansett!!

 

-Tur-Siv, med Kjell, Patrick og Elise på slep.

 

 

 

 

 

 

#sommer #blogg #helg #foto #sol #bilder #turtips #oggevatn #kano #padletur #søndag #natur #utpåtur #sørlandet

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg