Tur til Fånefjell

I dag fikk jeg virkelig kjenne hvorfor det er så viktig å komme seg ut i naturen! (I hvertfall for meg, og egentlig alle sammen!) Hvorfor det er terapi for sjelen å kunne være ute i skogen, og da spesielt i dag.. For i dag fikk vi kjenne en helt vill eksplosjon av dufter da vi trampet oppover stien!! Av skog, blomster og frisk luft, ta dype åndedrag og kjenne at man myser mot det vakre og at man kan ikke slutte å smile… det opplever du ikke på tredemølla på ett svett og klamt senter! Her kjenner man virkelig et rolig åndelig stimuli, ikke noen Freddy Kalas som pumper deg til partyhumør over høytaleren,… her ute er det man glemmer det daglige jaget, kun lyd av vinden som suser i tretoppene, fuglekvitter, og Kjell sin andpust…  her blir man minnet på å stoppe opp litt og bare nyte livet.. det er faktisk religiøst!! Og jeg er frelst!! Og jeg vil ikke hjem..

I dag tok vi turen til #Fånefjell, En liten tur som ligger ca 10 min nord for #Neset camping. Bare kjør mot #Evje, og helt til du ser skiltet Fånefjell. Kan ikke bomme. Parkerer ved veien til høyre rett før tunnelen .

 

 

Let`s go!!

 

Vi parkerer bilen her rett før tunnelen.

 

 

Her står også en vannstasjon fra gammelt av der hestene kunne slukke tørsten.

 

 

Da er det å gå opp trappene, og følge stien innover.

 

 

Jeg kunne så inderlig ønske at jeg kunne fange dufter på film… For det var helt fantastisk i dag! Det var som om alt som gror her kappet om å slippe ut den beste duften og vi fikk bade i dette! Det var helt skjønt!

 

 

Det blomstrer markjordbær-planter hele veien opp til toppen langs stien!

 

Dette hvite er min favoritt!! Den heter Myske, sier svigerfar. Det er urt og dufter helt himmelsk!

“Vin det har ligget Myske i, gjør mennesket glad og lett til sinns” skrev den engelske botaniker Gerard. Jeg kjenner jeg liker Gerard og, sammen med Vin og Myske.

 

Vi kastet snart jakka, og ruslet oppover bakkene.

 

Jeg fikk denne toppen av min tur-venn Birte Lill på lørdag. Og det er et helt gull budskap som virkelig jeg kan sette strek under i dag!

 

 

 

 

Denne sto midt i bakken langt oppi heia…

 

Heisann! ETT skjevt tre..

 

Oy…

 

 

Nei… får vel gå videre…

 

Virkelig irrgrønt!! Nydelig!

 

Se det, da var vi oppe alt!

 

Da er det tid for fjelltopp-pose:

 

NAILED IT!!!!

 

Ser ut som at alle besøkende her skriver på gjerdet, kanskje i mangel på postkasse og bok… som forøvrig ligger lengre nedi heia, underlig nok..

 

Vi tar videre tur rundt fjellet.

 

Dette er en kanongod *drikkeflaske, forresten! Holder likegodt på kald, som varm drikke. Og i dag var det særs godt med iskaldt vann etter noen bratte kneiker!!

(*Drikkeflaske Fluid finnes i mange deilige farger, og koster 199,- hos Bagorama)

 

LØP OG KJØP!

 

På vår vei ned til hovedveien kommer det flere opplysninger..

 

Da ser man liksom på slike byggverk med nye øyne… De må ha jobbet hardt i “gamle dager”

 

Kjell syns etterhvert at vi hadde gått for langt (Hans indre kompass begynte å vibrere) og vi tar en plutselig off-pist-rute ned en skråning…

 

Og havnet på hovedveien, og en liten spasertur tilbake, der vi skal gå “gamleveien” som bel bygd i 1923 tilbake. En ganske spesiell vei er det! Som nå er stengt pga rasfare.

 

 

 

Litt bilder fra der vi gikk på gamleveien.

 

Her har nok et lite ekorn sittet og koset seg!

 

Så var det å passere barrieren og inn på rasfarlig område..

 

Her var det grodd godt igjen ja..

Men det er jo kult da!!

 

 

 

Da er det tid for å rusle videre! Tjuvhola next! (Kommer i neste blogg!)

 

 

Usminket på søndag, det blåser jeg i.

 

 

Her er dagens rundtur vi tok!

Dette er en tur som kan passe for alle! Store og små, og ta turen nå!! Mens det dufter så frodig som det gjør nå! Eller ta turen for å plukke markjordbær i veikanten om en mnd, eller blåbær som det virkelig kommer myyye av senere!!

Amazing place!

 

-Tur-Siv, med Kjell på slep!

 

 

 

 

 

 

#utpåtur #turtips #tur #topptur #foto #setesdalen #natur #helg #sommer #bilder #søndag

3 kommentarer
    1. Denne turen så deilig ut for absolutt alle sanser . tror jeg må foreslå den for tur gruppa 🙂 Elsker det lattermilde du legger inn i bloggen din <3

    2. Skal sende eit innlegg til avisene om å opne vegen på utsida medan tunnelen er stengd heile september og håpar det var greit at eg brukte eit av dine flotte bilete, sjølsagt med kjelde.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg