Tur til Månen i Lyngdal

Dagens tur tok vi til #Månen.

Solen skinner, og vi setter fart rundt kl 12 fra Vennesla. Kjøreturen tar ca 1,5 time til parkeringsplassen ved #Sørlandsbadet hvor vi satte fra oss bilen. Etter ett godt lag med gode venner i går, er det godt å bevege seg litt!

Her er link til denne turen: http://www.ut.no/tur/2.10598/

Dette skal være en av #Lyngdals fineste turer og det er mye stigning opp til ca 200 moh.

 


Da jeg spurte Kjell om vi skulle ta en tur til Månen i helga, var det dette bildet han så for seg:

 

Men det heter faktisk Månen, og jeg kan ikke finne noen fakta om hvorfor dette stedet har fått dette navnet, men har sikkert en sammenheng med at det kan minne om litt månelandskap på toppen.

 

Det er ett stykke til fots langs veien fra parkeringen ved Sørlandsbadet, forbi Rosfjord strandhotell og opp kleivene. Jeg hater å gå langs veien, syns det er utrolig kjedelig, men var forberedt og innstilt på det nå. Ellers gjør jeg det ikke hvis ikke jeg absolutt må.

 

Etter en stund så ser vi endelig skiltet!

 

Så var det å starte videre klatring, men på terreng jeg liker!

 

Når man kommer på toppen, så ser man det karakteristiske landskapet og skjønner hvorfor det kalles månen.

 

Og en fantastisk utsikt åpenbarer seg!

 

 

Vi parkerer oss for en liten rast under dette fantastiske treet! Jeg velger å slappe av her og slikke litt sol mens Kjell rusler rundt og tar noen bilder..

 

Og da koser han seg vet du…..

 

Vi pakker oss videre for å se hva resten av toppen har å by på.

 

Det rett og slett kryr av steiner plassert på de merkeligste steder…

 

Dette har fått ligge urørt siden istiden i helt spesielle posisjoner. Og det er fantastisk flott at folk har hatt respekt nok til å la de ligge i fred. For det krever ikke altfor stor innsats å velte noen av disse ut av posisjon.

 

Og andre falleferdige bygninger…

 

“Hello… it`s me…..”

 

 

Videre dukker det opp slike skilt ved stien, som man da kan velge å finne frem til små underlige skatter på veien!

 

Pinnsvinet heter denne… Steinen, ikke Kjell.

 

 

 

Dette er “musa”

 

Jeg satte meg veldig forsiktig på, og musa sto fjellstøtt! som hun også har gjort fryktelig lenge egentlig…

 

Videre kommer man til nok en perle av ett utkikkspunkt!

 

Postkasse, HURRA!!

 

Var ikke dette lurt!?

 

Vi må starte returen hjemover, og det er flotte utforbakker på veien ned!

 

(*Jentehopp!)

 

Når vi kommer ned fra fjellet, er det å vandre langs en grusvei før man er tilbake ved hovedveien og kurs mot bilen igjen.

Her er kart over turen vi gikk i dag.

En lett tur som alle klarer! Utrolig flott natur, og vi hadde jo fantastisk vær også!! Nå har jeg faktisk vært på Månen og!!

Og jeg tok med meg hjem en “Måne-stein”jeg fant på bakken.

 

-TurSiv med Kjell på slep!

 

 

 

#helg #foto #søndag #natur

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg